Συγκριμένα προτείνεται:
Ι.Εγκατάσταση συστημάτων εικονικής πραγματικότητας και περιφερειακών εκθεσιακών συστημάτων στη Λιβαδειά (Μαντείο του Τροφωνείου) και στην Θήβα (Μυκηναϊκό Ανάκτορο) - Δημιουργία οπτικοποιημένου περιεχομένου και σεναρίων ξενάγησης με 2 θεματικές επιλογές.
- Ανάπτυξη ειδικών εφαρμογών λογισμικού
- Αγορά και εγκατάσταση των συστημάτων αυτών στους χώρους που θα επιλέξουν και διαμορφώσουν οι ΟΤΑ σύμφωνα με τις προδιαγραφές.
- Εκπαίδευση προσωπικού για την λειτουργία των εφαρμογών αυτών
ΙΙ.Δημιουργία εφαρμογής διαδικτυακής Εγκυκλοπαίδειας του ΙΜΕ, με θέματά της τοπικά στοιχεία της πολιτιστικής κληρονομιάς της Βοιωτίας, αξιοποιώντας και αναδεικνύοντάς τα, δημιουργώντας πόλους τουριστικού και πολιτιστικού ενδιαφέροντος.
Η εφαρμογή αυτή είναι παρόμοια με την πολιτιστική πύλη του αρχιπελάγους του Αιγαίου (www.egeonet.gr) όπου δημιουργήθηκε και παρουσιάζεται πολιτιστική πληροφορία υποδομής για την ευρύτερη περιοχή, ενώ προστέθηκε αξιολογημένη δικτυογραφία και αναφορές σε τοπικές παραδόσεις, πανηγύρια, φορείς, εκδηλώσεις.
Ο φορέας πρότασης είναι το Ιδρυμα Μείζονος Ελληνισμού (ΙΜΕ) στο πλαίσιο της τρέχουσας πρόσκλησης της Ψηφιακής Σύγκλισης (www.infosoc.gr) , και υπεγράφη σχετικό μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ του ΙΜΕ, της Νομαρχίας Βοιωτίας, του Δήμου Λεβαδέων, του Δήμου Θηβαίων και της Αναπτυξιακής Εταιρείας της Νομαρχίας Βοιωτίας (ΒΑΕΠΑΕ). Φορέας λειτουργίας των υποέργων θα είναι ο Δήμος Λεβαδέων για την εφαρμογή του Μαντείου Τροφωνίου, για την εφαρμογή του Μυκηναικού Ανακτόρου ο Δήμος Θηβαίων μέσω της Δημοτικής του Επιχείρησης και την διαχείριση της Δικτυακής πύλης πολιτιστικής και τουριστικής προβολής η Νομαρχία Βοιωτίας μέσω της Αναπτυξιακής της Εταιρείας (ΒΑΕΠΑΕ) .
Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 1.750.000 ευρώ.
Α.ΕΙΚΟΝΙΚΗ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΜΑΝΤΕΙΟΥ ΤΟΥ ΤΡΟΦΩΝΙΟΥ ΣΤΗ ΛΙΒΑΔΕΙΑ VR OF THE TROPHONIUS ORACLE IN LIVADIA
Το αρχαίο Τροφώνιο Μαντείο ή Τροφώνιο Άντρο, στη Λιβαδειά, βρίσκεται στους πρόποδες του λόφου με το μεσαιωνικό κάστρο. Εκεί απομένουν σήμερα λιγοστά ερείπια για τα οποία πιστεύεται ότι αποτελούν, ό, τι απέμεινε από το Τροφώνιο, στο ιερό άλσος της αριστερής όχθης του ποταμού. Η αληθινή μαντική σπηλιά του Τροφώνιου, δεν έχει ωστόσο ακόμη εντοπιστεί, παρόλο που τόσο οι πηγές της Έρκυνας όσο και η παρουσία ερειπίων ενός ναού εκεί κοντά ταιριάζουν με τις περιγραφές των αρχαίων συγγραφέων.
Στο Τροφώνιο Μαντείο ταξίδευαν από παντού και ζητούσαν χρησμούς πολλοί άνθρωποι και ανάμεσά τους μερικοί σημαντικοί ηγεμόνες του αρχαίου κόσμου (όπως ο Λυδός βασιλιάς Κροίσος, ο αρχηγός του περσικού στρατού Μαρδόνιος, ο Ρωμαίος στρατηγός Αιμίλιος-Παύλος, κ.α.). Το μαντείο του Τροφώνιου λειτουργούσε μέχρι την πλήρη επικράτηση του Χριστιανισμού και την απαγόρευση από τον Θεοδόσιο Α' των τελετουργιών των αρχαίων θρησκειών και μυστηρίων.
Σ' αυτό το μέρος λέγεται πως όταν εισέρχονταν με έναν ομολογουμένως παράξενο τρόπο (ίσως αναρρόφηση από μία τρύπα στο έδαφος) κάποιος κάνοντας ένα ταξίδι σε έναν αλλόκοτο υπόγειο κόσμο, μπορούσε να πληροφορηθεί την απάντηση σε οποιασδήποτε ερώτησης. Για να εισέλθει κανείς στο Τροφώνιο Άνδρο θα έπρεπε να ακολουθήσει ένα συγκεκριμένο τρόπο ζωής για λίγες μέρες, όπως υποδείκνυαν οι ιερείς του μαντείου. Όσοι έβγαιναν από αυτό, τους απαγορεύονταν να μιλήσουν για αυτό που έζησαν εκεί, κι αν παράβαιναν αυτή τη συμφωνία το τίμημα ήταν η ζωή τους. Συνήθως έβγαιναν από εκεί μέσα μετά από χρονικό διάστημα 2-3 ημερών μέσα από την ίδια τρύπα από την οποία έμπαιναν, ήταν πολύ ζαλισμένοι, σαν αποχαυνωμένοι και μπορούσαν να συνέλθουν μόνο ακολουθώντας κάποιες οδηγίες που τους έδιναν οι ιερείς. Αυτά που είδαν, άκουσαν και έμαθαν μέσα στο Τροφώνιο οι επισκέπτες, δεν επιτρεπόταν να τα διηγηθούν σε τρίτους.
Ο Παυσανίας διηγείται τον τρόπο με τον οποίο ανακαλύφθηκε η τρύπα του Τροφώνιου Μαντείου: ένα μεγάλο σμήνος από άγριες μέλισσες εμφανίστηκε στη Λιβαδειά, κάποιοι το ακολούθησαν ως την τεράστια κυψέλη του κάτω από τη γη, κι αυτό τους οδήγησε στην ανακάλυψη του Μαντείου. Γι' αυτόν τον λόγο ο Τροφώνιος συχνά απεικονίζεται να κρατά μία κυψέλη μελισσών. Ο ίδιος, ο Παυσανίας, συμβουλεύτηκε το μαντείο και διηγήθηκε όσες από τις διαδικασίες δεν ήταν απαγορευμένο να συζητηθούν.
Β. ΕΙΚΟΝΙΚΗ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΜΥΚΗΝΑΪΚΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟΥ ΣΤΗ ΘΗΒΑ
VR OF THE MYCENAEAN PALACE OF THEBES
Το Μυκηναϊκό Ανάκτορο της Θήβας ή Καδμείον χρονολογείται στην Υστεροελλαδική περίοδο ΙΙΙ (14ος-13ος αιώνας π.Χ.). Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα μυκηναϊκά διοικητικά κέντρα (ανάκτορα) της Ηπειρωτικής Ελλάδος και βρισκόταν στο κέντρο περίπου της Καδμείας ακρόπολης. Τα διάφορα παραρτήματα και γραφεία του κάλυπταν μεγάλο μέρος του φυσικού λόφου των Θηβών. Τμήματα του ανακτόρου, που ήταν διακοσμημένα με τοιχογραφίες, ανασκάφηκαν από τον Α. Κεραμόπουλλο μεταξύ του 1906 και 1929 και αργότερα εκ νέου μεταξύ του 1963 και 1995 από αρχαιολόγους της Θ΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων. Ιδιαιτέρως σημαντικά είναι τα αρχεία των πήλινων πινακίδων Γραμμικής Β΄ γραφής, οι ενεπίγραφοι ψευδόστομοι αμφορείς που φαίνεται πως έφταναν με προϊόντα από την Κρήτη, το λεγόμενο "Δωμάτιο του Θησαυρού" και η "Οπλοθήκη".
Γ.ΒΟΙΩΤΙΚΗ ΔΙΑΔΥΚΤΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ
BOEOTIAN ONLINE CULTURAL ENCYCLOPEDIA
Ι.Εγκατάσταση συστημάτων εικονικής πραγματικότητας και περιφερειακών εκθεσιακών συστημάτων στη Λιβαδειά (Μαντείο του Τροφωνείου) και στην Θήβα (Μυκηναϊκό Ανάκτορο) - Δημιουργία οπτικοποιημένου περιεχομένου και σεναρίων ξενάγησης με 2 θεματικές επιλογές.
- Ανάπτυξη ειδικών εφαρμογών λογισμικού
- Αγορά και εγκατάσταση των συστημάτων αυτών στους χώρους που θα επιλέξουν και διαμορφώσουν οι ΟΤΑ σύμφωνα με τις προδιαγραφές.
- Εκπαίδευση προσωπικού για την λειτουργία των εφαρμογών αυτών
ΙΙ.Δημιουργία εφαρμογής διαδικτυακής Εγκυκλοπαίδειας του ΙΜΕ, με θέματά της τοπικά στοιχεία της πολιτιστικής κληρονομιάς της Βοιωτίας, αξιοποιώντας και αναδεικνύοντάς τα, δημιουργώντας πόλους τουριστικού και πολιτιστικού ενδιαφέροντος.
Η εφαρμογή αυτή είναι παρόμοια με την πολιτιστική πύλη του αρχιπελάγους του Αιγαίου (www.egeonet.gr) όπου δημιουργήθηκε και παρουσιάζεται πολιτιστική πληροφορία υποδομής για την ευρύτερη περιοχή, ενώ προστέθηκε αξιολογημένη δικτυογραφία και αναφορές σε τοπικές παραδόσεις, πανηγύρια, φορείς, εκδηλώσεις.
Ο φορέας πρότασης είναι το Ιδρυμα Μείζονος Ελληνισμού (ΙΜΕ) στο πλαίσιο της τρέχουσας πρόσκλησης της Ψηφιακής Σύγκλισης (www.infosoc.gr) , και υπεγράφη σχετικό μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ του ΙΜΕ, της Νομαρχίας Βοιωτίας, του Δήμου Λεβαδέων, του Δήμου Θηβαίων και της Αναπτυξιακής Εταιρείας της Νομαρχίας Βοιωτίας (ΒΑΕΠΑΕ). Φορέας λειτουργίας των υποέργων θα είναι ο Δήμος Λεβαδέων για την εφαρμογή του Μαντείου Τροφωνίου, για την εφαρμογή του Μυκηναικού Ανακτόρου ο Δήμος Θηβαίων μέσω της Δημοτικής του Επιχείρησης και την διαχείριση της Δικτυακής πύλης πολιτιστικής και τουριστικής προβολής η Νομαρχία Βοιωτίας μέσω της Αναπτυξιακής της Εταιρείας (ΒΑΕΠΑΕ) .
Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 1.750.000 ευρώ.
Α.ΕΙΚΟΝΙΚΗ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΜΑΝΤΕΙΟΥ ΤΟΥ ΤΡΟΦΩΝΙΟΥ ΣΤΗ ΛΙΒΑΔΕΙΑ VR OF THE TROPHONIUS ORACLE IN LIVADIA
Το αρχαίο Τροφώνιο Μαντείο ή Τροφώνιο Άντρο, στη Λιβαδειά, βρίσκεται στους πρόποδες του λόφου με το μεσαιωνικό κάστρο. Εκεί απομένουν σήμερα λιγοστά ερείπια για τα οποία πιστεύεται ότι αποτελούν, ό, τι απέμεινε από το Τροφώνιο, στο ιερό άλσος της αριστερής όχθης του ποταμού. Η αληθινή μαντική σπηλιά του Τροφώνιου, δεν έχει ωστόσο ακόμη εντοπιστεί, παρόλο που τόσο οι πηγές της Έρκυνας όσο και η παρουσία ερειπίων ενός ναού εκεί κοντά ταιριάζουν με τις περιγραφές των αρχαίων συγγραφέων.
Στο Τροφώνιο Μαντείο ταξίδευαν από παντού και ζητούσαν χρησμούς πολλοί άνθρωποι και ανάμεσά τους μερικοί σημαντικοί ηγεμόνες του αρχαίου κόσμου (όπως ο Λυδός βασιλιάς Κροίσος, ο αρχηγός του περσικού στρατού Μαρδόνιος, ο Ρωμαίος στρατηγός Αιμίλιος-Παύλος, κ.α.). Το μαντείο του Τροφώνιου λειτουργούσε μέχρι την πλήρη επικράτηση του Χριστιανισμού και την απαγόρευση από τον Θεοδόσιο Α' των τελετουργιών των αρχαίων θρησκειών και μυστηρίων.
Σ' αυτό το μέρος λέγεται πως όταν εισέρχονταν με έναν ομολογουμένως παράξενο τρόπο (ίσως αναρρόφηση από μία τρύπα στο έδαφος) κάποιος κάνοντας ένα ταξίδι σε έναν αλλόκοτο υπόγειο κόσμο, μπορούσε να πληροφορηθεί την απάντηση σε οποιασδήποτε ερώτησης. Για να εισέλθει κανείς στο Τροφώνιο Άνδρο θα έπρεπε να ακολουθήσει ένα συγκεκριμένο τρόπο ζωής για λίγες μέρες, όπως υποδείκνυαν οι ιερείς του μαντείου. Όσοι έβγαιναν από αυτό, τους απαγορεύονταν να μιλήσουν για αυτό που έζησαν εκεί, κι αν παράβαιναν αυτή τη συμφωνία το τίμημα ήταν η ζωή τους. Συνήθως έβγαιναν από εκεί μέσα μετά από χρονικό διάστημα 2-3 ημερών μέσα από την ίδια τρύπα από την οποία έμπαιναν, ήταν πολύ ζαλισμένοι, σαν αποχαυνωμένοι και μπορούσαν να συνέλθουν μόνο ακολουθώντας κάποιες οδηγίες που τους έδιναν οι ιερείς. Αυτά που είδαν, άκουσαν και έμαθαν μέσα στο Τροφώνιο οι επισκέπτες, δεν επιτρεπόταν να τα διηγηθούν σε τρίτους.
Ο Παυσανίας διηγείται τον τρόπο με τον οποίο ανακαλύφθηκε η τρύπα του Τροφώνιου Μαντείου: ένα μεγάλο σμήνος από άγριες μέλισσες εμφανίστηκε στη Λιβαδειά, κάποιοι το ακολούθησαν ως την τεράστια κυψέλη του κάτω από τη γη, κι αυτό τους οδήγησε στην ανακάλυψη του Μαντείου. Γι' αυτόν τον λόγο ο Τροφώνιος συχνά απεικονίζεται να κρατά μία κυψέλη μελισσών. Ο ίδιος, ο Παυσανίας, συμβουλεύτηκε το μαντείο και διηγήθηκε όσες από τις διαδικασίες δεν ήταν απαγορευμένο να συζητηθούν.
Β. ΕΙΚΟΝΙΚΗ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΜΥΚΗΝΑΪΚΟΥ ΑΝΑΚΤΟΡΟΥ ΣΤΗ ΘΗΒΑ
VR OF THE MYCENAEAN PALACE OF THEBES
Το Μυκηναϊκό Ανάκτορο της Θήβας ή Καδμείον χρονολογείται στην Υστεροελλαδική περίοδο ΙΙΙ (14ος-13ος αιώνας π.Χ.). Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα μυκηναϊκά διοικητικά κέντρα (ανάκτορα) της Ηπειρωτικής Ελλάδος και βρισκόταν στο κέντρο περίπου της Καδμείας ακρόπολης. Τα διάφορα παραρτήματα και γραφεία του κάλυπταν μεγάλο μέρος του φυσικού λόφου των Θηβών. Τμήματα του ανακτόρου, που ήταν διακοσμημένα με τοιχογραφίες, ανασκάφηκαν από τον Α. Κεραμόπουλλο μεταξύ του 1906 και 1929 και αργότερα εκ νέου μεταξύ του 1963 και 1995 από αρχαιολόγους της Θ΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων. Ιδιαιτέρως σημαντικά είναι τα αρχεία των πήλινων πινακίδων Γραμμικής Β΄ γραφής, οι ενεπίγραφοι ψευδόστομοι αμφορείς που φαίνεται πως έφταναν με προϊόντα από την Κρήτη, το λεγόμενο "Δωμάτιο του Θησαυρού" και η "Οπλοθήκη".
Γ.ΒΟΙΩΤΙΚΗ ΔΙΑΔΥΚΤΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ
BOEOTIAN ONLINE CULTURAL ENCYCLOPEDIA
Μια ελεύθερης πρόσβασης δικτυακή εγκυκλοπαίδεια για την ιστορία και τον πολιτισμό της Βοιωτίας, η οποία θα λειτουργεί τόσο αυτόνομα για την ενημέρωση κάθε ενδιαφερόμενου χρήστη ή τουρίστα, όσο και σε συνδυασμό με υπηρεσίες τοπικών δήμων και κοινοτήτων για την παροχή εξειδικευμένων υπηρεσιών τουριστικού κυρίως χαρακτήρα, αλλά και την προώθηση κάθε είδους πολιτιστικού προϊόντος. Η Βοιωτική Πολιτισμική Εγκυκλοπαίδεια θα αναπτυχθεί με βάση την τεχνογνωσία ηλεκτρονικών εγκυκλοπαιδειών του ΙΜΕ και την ισχύουσα επιστημονική και ερευνητική δεοντολογία, έτσι ώστε να περιλάβει ακριβή, αξιόπιστη, επίκαιρη και ολοκληρωμένη πληροφορία. Η δημιουργία της ΒΠΕ σε στενή συνεργασία με τους τοπικούς φορείς και ειδικούς θα επιτρέψει να αξιοποιηθεί το υπάρχον επιστημονικό δυναμικό του νομού, ενώ μια ακαδημαϊκή εποπτεία θα διασφαλίσει την υψηλή ποιότητα και εγκυρότητα του έργου. Παράλληλα το ΙΜΕ, χάρις στην πλούσια εμπειρία του από έργα για το ευρύ κοινό, θα μεριμνήσει ώστε η μορφή της εγκυκλοπαίδειας να παραμείνει οικία και εύχρηστη και στον κάθε απλό πολίτη.
Ενδεικτικά περιεχόμενα τα οποία θα αναλυθούν σε όσα λήμματα/άρθρα χρειαστεί:
•Βοιωτία στην Αρχαιότητα, τους Μέσους Χρόνους και τη Νεότερη Εποχή (γενική ιστορία, μεταβολές ορίων, πολιτειακές μεταβολές κλπ.)
•Η ανθρώπινη δράση και το περιβάλλον (Αποξήρανση Κωπαΐδας από Μυκηναίους, Κοιλάδα των Μουσών, Ορειβατικές διαδρομές του Ελικώνα, Η μετατροπή της Υλίκης σε υδροταμιευτήρα, κλπ.)
•Μύθοι της περιοχής της Βοιωτίας (Ηρακλής, Αλκμήνη, Διόνυσος, Πενθέας, Φρίξος, Έλλη, Φώκος, Χελιδών, Σχέδιος και Επίστροφος, κλπ.)
•Ιστορικές μορφές με καταγωγή ή δράση στη Βοιωτία (Ησίοδος, Επαμεινώνδας, Πλούταρχος, Νικόλαος Σαιντ-Ομέρ, Διάκος, Κατσώνης, Υψηλάντης κλπ.)
•Σημαντικά γεγονότα (Μάχες Πλαταιών, Λεύκτρων, Χαιρώνειας, πολιορκία Λιβαδειάς, μάχες Πέτρας, Αράχωβας, σφαγή Διστόμου,
•Πόλεις / Οικισμοί / Θέσεις (όλες οι ιστορικές κατοικημένες θέσεις του νομού)
•Τόποι λατρείας (Ναός Αρτέμιδος στο Καλαπόδι, Τροφώνειο, Αφροδίτη Θεσπιών, Απόλλων Ισμήνιος, Καβίρειο Θηβών, Απόλλων στην Υάμπολη, Άρτεμις Δίκτυννα, Μονή Οσίου Λουκά, Παναγιά Λότζια Θήβας, Σκριπού Ορχομενού, Πανηγύρι Άη-Γιωργιού Αράχωβας, Μονή Αγίου Σεραφείμ κλπ.)
•Κοινωνική οργάνωση (Κοινό Βοιωτών, Φωκικό στην περιοχή της Δαύλειας, συντεχνίες της μεσαιωνικής Θήβας, πρόκριτοι και κοτζαμπάσηδες του κάμπου, κλπ.)
•Θέματα οικονομίας (παραγωγή πορφύρας στη Βουλίδα, Αλιεία στον Κορινθιακό, Οργανισμός Βάμβακος, Υφαντουργία στη Λειβαδιά, Θηβαϊκή μεταξουργία, Εκβιομηχάνιση στην περιοχή Θήβας κλπ.)
•Μνημεία, •Τέχνες, •Κλπ.
Ενδεικτικά περιεχόμενα τα οποία θα αναλυθούν σε όσα λήμματα/άρθρα χρειαστεί:
•Βοιωτία στην Αρχαιότητα, τους Μέσους Χρόνους και τη Νεότερη Εποχή (γενική ιστορία, μεταβολές ορίων, πολιτειακές μεταβολές κλπ.)
•Η ανθρώπινη δράση και το περιβάλλον (Αποξήρανση Κωπαΐδας από Μυκηναίους, Κοιλάδα των Μουσών, Ορειβατικές διαδρομές του Ελικώνα, Η μετατροπή της Υλίκης σε υδροταμιευτήρα, κλπ.)
•Μύθοι της περιοχής της Βοιωτίας (Ηρακλής, Αλκμήνη, Διόνυσος, Πενθέας, Φρίξος, Έλλη, Φώκος, Χελιδών, Σχέδιος και Επίστροφος, κλπ.)
•Ιστορικές μορφές με καταγωγή ή δράση στη Βοιωτία (Ησίοδος, Επαμεινώνδας, Πλούταρχος, Νικόλαος Σαιντ-Ομέρ, Διάκος, Κατσώνης, Υψηλάντης κλπ.)
•Σημαντικά γεγονότα (Μάχες Πλαταιών, Λεύκτρων, Χαιρώνειας, πολιορκία Λιβαδειάς, μάχες Πέτρας, Αράχωβας, σφαγή Διστόμου,
•Πόλεις / Οικισμοί / Θέσεις (όλες οι ιστορικές κατοικημένες θέσεις του νομού)
•Τόποι λατρείας (Ναός Αρτέμιδος στο Καλαπόδι, Τροφώνειο, Αφροδίτη Θεσπιών, Απόλλων Ισμήνιος, Καβίρειο Θηβών, Απόλλων στην Υάμπολη, Άρτεμις Δίκτυννα, Μονή Οσίου Λουκά, Παναγιά Λότζια Θήβας, Σκριπού Ορχομενού, Πανηγύρι Άη-Γιωργιού Αράχωβας, Μονή Αγίου Σεραφείμ κλπ.)
•Κοινωνική οργάνωση (Κοινό Βοιωτών, Φωκικό στην περιοχή της Δαύλειας, συντεχνίες της μεσαιωνικής Θήβας, πρόκριτοι και κοτζαμπάσηδες του κάμπου, κλπ.)
•Θέματα οικονομίας (παραγωγή πορφύρας στη Βουλίδα, Αλιεία στον Κορινθιακό, Οργανισμός Βάμβακος, Υφαντουργία στη Λειβαδιά, Θηβαϊκή μεταξουργία, Εκβιομηχάνιση στην περιοχή Θήβας κλπ.)
•Μνημεία, •Τέχνες, •Κλπ.