Τετάρτη 26 Ιανουαρίου 2011

Ομιλία Β. Τσόνογλου στη Βουλή για Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών


Ειδικότερα, το νομοσχέδιο περιλαμβάνει τα εξής τρία μέρη:
Στο πρώτο μέρος υπάρχουν διατάξεις μέσω των οποίων γίνεται τροποποίηση του θεσμικού πλαισίου και της οργάνωσης και λειτουργίας της Εθνικής Σχολής Δικαστικών Λειτουργών.
Στο δεύτερο μέρος περιλαμβάνονται ρυθμίσεις που στοχεύουν στην πλήρη αναδιοργάνωση του Ινστιτούτου Διεθνούς Δημοσίου Δικαίου και Διεθνών Σχέσεων.
Στο τρίτο μέρος υπάρχουν διατάξεις σχετικά με την ρύθμιση επί μέρους θεμάτων τα οποία όμως υπάγονται στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.
Πιο συγκεκριμένα:
- Γίνεται πλήρη αναμόρφωση στη σύνθεση του Διοικητικού Συμβουλίου, προκειμένου να υπάρχει οργανικός σύνδεσμος ανάμεσα στην Σχολή και την κοινωνία μέσω της ισόρροπης συμμετοχής εκπροσώπων των δικαστικών λειτουργών, πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, δικηγορικών συλλόγων αλλά κι εκπροσώπων επιστημονικών ενώσεων.

- Πλέον αναδεικνύεται ο ρόλος του γενικού διευθυντή ως απολύτως καθοριστικός για τη λειτουργία και την αναβάθμιση της σχολής. Θα πρέπει να είναι μέλος ανωτάτου δικαστηρίου για μία μόνο τριετή θητεία, ορίζεται ως πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, διαμένει στην έδρα της σχολής και ασκεί σε καθημερινή βάση άμεση και αποτελεσματική διοίκηση και εποπτεία στο επιτελούμενο έργο, ενώ προωθεί τις διεθνείς σχέσεις της σχολής. Γίνεται επιπλέον σαφές πως για την επιλογή του συνεκτιμώνται όχι μόνο τα διοικητικά του προσόντα, αλλά και επιπλέον οι επιστημονικοί τίτλοι, καθώς και η δυνατότητά του να προωθήσει τη διεθνή προβολή της σχολής.

- Παράλληλα, διορίζονται τρείς διευθυντές υπεύθυνοι για την κατάρτιση κι επιμόρφωση, ένας για κάθε κατεύθυνση (πολιτική-ποινική, διοικητική και της νέας θεσμοθετούμενης για εισαγγελικούς λειτουργούς, οι οποίοι είναι μέλη ανωτέρων δικαστηρίων με μερική απασχόληση και συγκεκριμένες αρμοδιότητες για την κατάρτιση και αξιολόγηση των εκπαιδευομένων).

- Σημαντικό είναι και το γεγονός ότι δημιουργούνται δύο διαφορετικά συμβούλια σπουδών, ένα για κάθε μία από τις δύο βασικές κατευθύνσεις (πολιτικής-ποινικής και διοικητικής), προκειμένου να εξασφαλίζεται αποτελεσματικότερα η λειτουργία της Σχολής.

- Για πρώτη φορά γίνεται σύσταση θέσης συμβούλου επιμόρφωσης, η οποία και καταλαμβάνεται από καθηγητή πανεπιστημίου με ειδίκευση στο ευρωπαϊκό δίκαιο, προκειμένου να ενημερώνονται εγκαίρως όλοι οι δικαστές για τις εξελίξεις της νομοθεσίας και της νομολογίας σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

- Οι διατάξεις που αφορούν την επιλογή των εκπαιδευομένων αναμορφώνονται πλήρως, τόσο ως προς τα όρια ηλικίας, όσο και προς την αναλογία της βαθμολογίας μεταξύ γραπτών και προφορικών εξετάσεων. Η διεξαγωγή τόσο των γραπτών όσο και των προφορικών γίνεται στην έδρα της σχολής. Υιοθετούνται, επίσης, ρυθμίσεις που διασφαλίζουν το αδιάβλητο των εξετάσεων.

- Σχετικά με την κατάρτιση των νέων δικαστικών λειτουργών υιοθετούνται αλλαγές με τις οποίες δίδεται ιδιαίτερη έμφαση στη διδασκαλία θεμάτων που αναδεικνύουν την ανεξαρτησία της γνώμης τους και παρατίθενται παραδείγματα δικαστικών λειτουργών που έχουν διακριθεί για το ήθος, την ανεξαρτησία τους και την τήρηση θεμελιωδών δημοκρατικών αρχών.

- Γίνεται αξιολόγηση των προσόντων των διδασκόντων κατά τον διορισμό τους και στους οποίους περιλαμβάνονται όχι μόνο δικαστικοί λειτουργοί, αλλά και καθηγητές πανεπιστημίου και δικηγόροι με μεγάλη εμπειρία, ώστε να επιτυγχάνονται με περισσότερη ασφάλεια και σαφήνεια οι σκοποί της λειτουργίας καθώς και ο βασικός προορισμός της σχολής. (στα βασικά κριτήρια αξιολόγησης υπάρχει διαφάνεια).

- Το πρόγραμμα σπουδών εμπλουτίζεται,

- Γίνονται αλλαγές στο διοικητικό προσωπικό.

- Τροποποιείται η νομοθεσία που διέπει το Ινστιτούτο Διεθνούς Δημοσίου Δικαίου που εποπτεύεται από το Υπουργείο Δικαιοσύνης με έδρα τη Θεσσαλονίκη,

- Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τη διεύθυνση του Ελληνικού Ινστιτούτου Διεθνούς και Αλλοδαπού Δικαίου, και με τις μεταθέσεις των δικαστικών, ενώ

- Με το άρθρο 33 γίνεται τροποποίηση του Κώδικα Δικηγόρων και πλέον παρέχεται η δυνατότητα στους ασκούμενους δικηγόρους να διεξάγουν μέρος της ασκήσεώς τους (6 μήνες) στα Εφετεία, Πρωτοδικεία και τις Εισαγγελίες με κάποιες προϋποθέσεις πάντα.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Θεωρώ ότι η σπουδαιότερη και πλέον κρίσιμη διάταξη του σημερινού νομοσχεδίου, που θωρακίζει την δημοκρατία μας, το κύρος της δικαιοσύνης και των λειτουργών της στη σημερινή εποχή, που θεσμοί και αξίες κλυδωνίζονται και ανατρέπονται, είναι οι διατάξεις του άρθρου 13:

Όλοι συμφωνούμε ότι για να λειτουργήσει ο δικαστής ως ανεξάρτητος κατά την απονομή της δικαιοσύνης έναντι όλων πρέπει να είναι άριστα καταρτισμένος επιστημονικά. Πρέπει, πέραν της νομικής θεωρίας και της δικαστικής πρακτικής να διδάσκεται δικαστικό ήθος και σθένος, απαραίτητα εφόδια της ανεξαρτησίας του. Όσο πιο καταρτισμένος είναι ο δικαστής τόσο ανεξάρτητα μπορεί να λειτουργεί ανταποκρινόμενος στο θεμελιώδες αίτημα του κράτους δικαίου, γιατί η ανεξαρτησία του, και η γνώση του, τον θωρακίζουν, δεν προσφέρουν αδύνατο σημείο χειραγώγησής του, τόσο πιο πολύ πιστεύει στην υπεροχή του πάνω από κάθε είδους μικροπολιτικά και άλλα συμφέροντα.
Αυτός είναι ο στόχος της Εθνικής Σχολής Δικαστών, η διάπλαση δικαστών με ανεξάρτητο φρόνημα, με γνώση και πλήρη πίστη σε αυτό που υπηρετούν, προς το συμφέρον του πολίτη, γι’ αυτό και το υπερψηφίζουμε.