Πέμπτη 22 Ιουλίου 2010

Η Άρια Αγάτσα για την Αναβάθμιση του Εθνικού Συστήματος Υγείας


Παρά τις παρεμβάσεις, τις προσπάθειες και τις αλλαγές που έγιναν στο σύστημα για να βελτιωθεί, να εξορθολογιστεί, να γίνει ευέλικτο, λειτουργικό και να ανταποκρίνεται στις ανάγκες του ελληνικού λαού, το ΕΣΥ μπήκε σε μια πορεία παρακμής και τελικά το 2009 κατέρρευσε οριστικά.
Το βασικό πρόβλημα που οδήγησε στην κατάρρευση ήταν η υποχρηματοδότηση.
Ο αναχρονιστικός τρόπος διοίκησης, η κακή διαχείριση των δημόσιων νοσοκομείων, η ανεξέλεγκτη διαρροή πόρων προς τον ιδιωτικό τομέα μέσω συμβάσεων με την κοινωνική ασφάλιση, η σκόπιμη υπερσυνταγογράφηση, η μη λειτουργία της ΕΠΥ με αποτέλεσμα την υπερτιμολόγηση των προμηθειών και η κατασπατάληση των υλικών επιδείνωσαν την οικονομική κατάσταση των νοσοκομείων.
Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας κατάρρευσης του ΕΣΥ είναι η υποστελέχωση, με αποτέλεσμα τις μεγάλες ελλείψεις σε ιατρικό, νοσηλευτικό, παραϊατρικό και διοικητικό προσωπικό.
Η συνειδητή υποβάθμιση των δημόσιων μονάδων παροχής υπηρεσιών υγείας και η συνεχής αύξηση των ιδιωτικών δαπανών υγείας, ιδιαίτερα κατά τα προηγούμενα 5 χρόνια, συντέλεσαν στη διεύρυνση των ανισοτήτων και στην οικονομική κατάρρευση του ΕΣΥ αλλά και των ασφαλιστικών ταμείων.
Κύριε πρόεδρε,
κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
ενδεικτικά επισημαίνω ορισμένες βασικές αδυναμίες του ΕΣΥ, που οφείλουμε να τις αντιμετωπίσουμε:
ανυπαρξία προληπτικής ιατρικής, αναχρονιστική διοίκηση, απουσία ελεγκτικών μηχανισμών, άνιση κατανομή και κακής ποιότητας παρεχόμενων υπηρεσιών, υδροκεφαλισμός του συστήματος, κακή κτιριακή υποδομή, πεπαλαιωμένος εξοπλισμό…
Επιπροσθέτως, πρέπει να αντιμετωπιστούν τα τεράστια ελλείμματα των νοσοκομείων.
Κύριε πρόεδρε,
κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
είναι πλέον φανερό σ’ όλους μας σ’ αυτή την αίθουσα, πως το ΕΣΥ με την παρούσα του μορφή δεν μπορεί να ανταπεξέλθει στον κοινωνικό του ρόλο, λόγω των εγγενών του αδυναμιών και της δημοσιονομικής κρίσης.
Το ΕΣΥ πρέπει να αλλάξει, να αποβάλλει, όλα εκείνα τα στοιχεία που το οδήγησαν στο σημερινό αδιέξοδο. Το ΕΣΥ πρέπει να αναβαθμιστεί, να γίνει λειτουργικό και βιώσιμο.
Με το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα θεσμοθετούμε έναν πρωταρχικό σχεδιασμό στην κατεύθυνση ενός σχήματος σύγχρονου, βιώσιμου και με δημόσιο χαρακτήρα. Ένα αποτελεσματικό σύστημα υγείας που να ανταποκρίνεται στις προσδοκίες και στις ανάγκες του πολίτη για υψηλού επιπέδου υπηρεσίες πρόληψης, περίθαλψης και φροντίδας.
Έτσι, το παρόν νομοσχέδιο στοχεύει:
1. εθνικό σχέδιο για τη βελτίωση των παροχών υγείας στον πολίτη
2. αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού και του ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού των νοσοκομείων για την εισροή πόρων στο σύστημα
3. θεσμοθετεί κίνητρα για την κάλυψη θέσεων στην περιφέρεια και ειδικά στις άγονες και προβληματικές περιοχές.
4. Θεσπίζει κανόνες και παροχή κινήτρων στο ιατρικό προσωπικό προς την κατεύθυνση της αξιοκρατίας, της εκπαίδευσης, της έρευνας, της κατάρτισης και της επιστημονικότητας.
5. Ρυθμίζει το θέμα της εφημέρευσης προς την κατεύθυνση της ασφαλούς λειτουργίας των νοσοκομείων.
6. Κατοχυρώνει τη διαφάνεια στην επιλογή και επιτάχυνση στην πρόληψη του τακτικού προσωπικού των νοσοκομείων, με το σύστημα ενός ευέλικτου συστήματος κυλιομένων πινάκων κατάταξης.
7. Δημιουργεί νέα ευέλικτα διοικητικά σχήματα με κοινωνική συμμετοχή.
8. Αξιοποιεί τον εθελοντισμό σε επίπεδο ατόμων και ομάδων υγείας και κοινωνικής φροντίδας.
9. Προχωρεί στην ορθολογική κατανομή και διαχείριση των πόρων υγείας με μείωση της σπατάλης, θέσπιση κανόνων διαφάνειας και ελέγχου στις προμήθειες.
Κύριε πρόεδρε,
κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
με τη σημερινή θεσμική παρέμβαση καθιερώνεται η ολοήμερη λειτουργία των νοσοκομείων του ΕΣΥ, με την επέκταση των εξωτερικών ιατρείων για τη διενέργεια διαγνωστικών, θεραπευτικών και επεμβατικών πράξεων μετά από το τακτικό ωράριο.
Στη λειτουργία των ιατρείων αυτών λαμβάνουν μέρος οι γιατροί όλων των βαθμίδων του ΕΣΥ, οι πανεπιστημιακοί γιατροί, το νοσηλευτικό, το παραϊατρικό, το επιστημονικό μη ιατρικό προσωπικό και το διοικητικό προσωπικό.
Η δαπάνη βαραίνει τον ασφαλιστικό φορέα του ασθενούς, την ασφαλιστική του εταιρεία ή τον ίδιο.
Τα έσοδα από τα ολοήμερα ιατρεία αναδιανέμονται μέσα στις διοικητικές περιφέρειες και μεταξύ των περιφερειών δίνονται για την κάλυψη αναγκών των νοσοκομείων και για την ενίσχυση της εφημέρευσης.
Προβλέπεται αυστηρό σύστημα ελέγχου της λειτουργίας των ολοήμερων ιατρείων.
Οι πανεπιστημιακοί γιατροί δε διατηρούν ιδιωτικά ιατρεία μετά την 1/1/2011.
Κύριε πρόεδρε,
κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
ως βουλευτής του Νομού Βοιωτίας, θέλω να επισημάνω τα θετικά κίνητρα αυτού του νομοσχεδίου που αφορούν την κάλυψη αναγκών της Περιφέρειας.
Το υπό συζήτηση νομοσχέδιο προβλέπει:
Α. Συγκεκριμένα κίνητρα για την περιφέρεια, όπως: διορισμός σε ανώτερο βαθμό, προσαύξηση μισθού, αυξημένη μοριοδότηση, για την κάλυψη θέσεων σε άγονες και προβληματικές περιοχές.
Β. Εξορθολογίζεται το σύστημα πρόσληψης των επικουρικών γιατρών. Η αδιαφάνεια, η ευνοιοκρατία και ο παραγοντισμός καταργούνται. Ο στόχος του θεσμού των επικουρικών γιατρών είναι η κάλυψη κενών θέσεων στις απομακρυσμένες και νησιωτικές περιοχές της ζώνης γ’ και της ζώνης β’.
Θέλω να τονίσω πως η θεσμοθέτηση ΓΡΑΦΕΙΟΥ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ του ΠΟΛΙΤΗ σε κάθε νοσοκομείο, με σκοπό την υποδοχή, την ενημέρωση, την παρακολούθηση της διακίνησης, τη διοικητική υποστήριξη, τη διεκπεραίωση καταγγελιών και παραπόνων, θα δώσει την απαιτούμενη εμπιστοσύνη στους πολίτες.
Επίσης, με τη θέσπιση του Συμβουλίου Διαβούλευσης, Διαφάνειας και Λογοδοσίας υγείας και κοινωνικής πρόνοιας στους δήμους και του συμβουλίου προγραμματισμού υγείας και πρόνοιας στις περιφέρειες, αναδεικνύονται τα προβλήματα των νοσοκομείων και άλλων δομών υγείας του ΕΣΥ, αξιολογούνται οι δομές γίνεται απολογισμός και προγραμματισμός δράσεων και το βασικότερο οι δομές υγείας τίθενται υπό κοινωνικό έλεγχο και ευθύνη.
Δεν πρέπει να μας διαφύγει πως μ’ αυτό το νομοσχέδιο, για πρώτη φορά στον τομέα της υγείας για τους πολίτες, θεσμοθετείται και εισάγεται ο εθελοντισμός σε επίπεδο φυσικών προσώπων και κοινωνικών ομάδων. Ο θεσμός αυτός σε άλλες χώρες της Ε.Ε. είναι εξαιρετικά ανεπτυγμένος και παρέχει ουσιαστικές υπηρεσίες στη φροντίδα ευπαθών ομάδων του πληθυσμού, στην στήριξη προσώπων και ομάδων με ειδικά προβλήματα, στη διευκόλυνση και εξυπηρέτηση ατόμων όπου χρειάζεται, στην ενημέρωση και στην υποστήριξη των μονάδων υγείας.
Κύριε πρόεδρε,
κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
με αίσθημα κοινής ευθύνης απέναντι στην ελληνίδα και τον έλληνα πολίτη, σας καλώ να υπερψηφίσουμε το παρόν σχέδιο νόμου, που είναι ένα σημαντικό βήμα για την Αναβάθμιση του Εθνικού Συστήματος Υγείας».