Δευτέρα 16 Αυγούστου 2010

Να προστατεύουν οι δημοτικές επιχειρήσεις


Και όντως, έτσι γίνεται στην περίπτωση της ΔΗΚΕΘ.
Η Φιλαρμονική που υπάγεται στη ΔΗΚΕΘ, δεν μπορεί και δεν πρέπει να έχει έσοδα.
Το Κέντρο Προληπτικής Ιατρικής δεν μπορεί να έχει έσοδα.
Το Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής, απαγορεύεται από το νόμο νε έχει εισιτήριο.
Πώς λοιπόν θα πληρωθούν οι υπάλληλοι της ΔΗΚΕΘ και της κάθε Δημοτικής Επιχείρησης, που ασκούν τέτοιες δραστηριότητες;

Σύμφωνα με το άρθρο 259 του ν. 3463/2006, «1. Η κοινωφελής επιχείρηση είναι δυνατόν να χρηματοδοτείται από τον οικείο Ο.Τ.Α. για τις δραστηριότητες και τις παρεχόμενες από αυτήν υπηρεσίες, μετά από σχετική απόφαση του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου, η οποία λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του. Προϋπόθεση προς τούτο αποτελεί η κατάθεση από την επιχείρηση διετούς προγράμματος δράσης αυτής, στο οποίο οπωσδήποτε αναφέρονται οι δραστηριότητες και οι υπηρεσίες, η οικονομική δαπάνη αυτών και η ενδεχόμενη χρηματοδότησή τους από τυχόν τέλη της παραγράφου 3 ή άλλους πόρους, καθώς και οι ειδικότεροι όροι άσκησής της. Τα στοιχεία του προηγούμενου εδαφίου, καθώς και εκείνα που συναφώς προκρίνουν ο Ο.Τ.Α. και η κοινωφελής επιχείρηση, μεταξύ των οποίων οπωσδήποτε τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις των μερών, καθώς και ρήτρες σε περίπτωση παραβάσεως συμφωνηθέντων όρων, αποτελούν το περιεχόμενο συμβάσεως, η οποία συνάπτεται μεταξύ τους.

2. Για τη χρηματοδότηση της προηγούμενης παραγράφου ισχύουν οι διατάξεις του Κώδικα Φ.Π.Α. (ν. 2859/2000, ΦΕΚ 248 Α΄), όπως ισχύει και δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιηθεί από την επιχείρηση για άλλους σκοπούς, εκτός αυτών που αναφέρονται στο πρόγραμμα δράσης, ούτε να αποτελέσει αντικείμενο χρηματοδότησης προς άλλη επιχείρηση Ο.Τ.Α..

3. Εφόσον η δραστηριότητα της επιχείρησης συνδέεται με την παροχή υπηρεσιών, είναι δυνατή, με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου αυτής, η είσπραξη εύλογης αποζημίωσης από τους αποδέκτες αυτών για κάλυψη μέρους του κόστους των προσφερόμενων υπηρεσιών. Η σχετική απόφαση υπόκειται στην προηγούμενη έγκριση του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου που λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του.»
Φαίνεται λοιπόν, ότι ο νόμος έχει κάνει τις σχετικές προβλέψεις. Και όμως…
Με μια σειρά αποφάσεών του, το Ελεγκτικό Συνέδριο τινάζει στην κυριολεξία στον αέρα και το παραπάνω νομικό πλαίσιο (χωρίς να έχει καμία τέτοια δυνατότητα από το Νόμο), και τη λειτουργία ΟΛΩΝ των κοινωφελών Δημοτικών Επιχειρήσεων της χώρας.
Με την υπ’ αριθμ. 18/2009 απόφαση του 7ου τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου εκρίθη ότι: «Σε κάθε περίπτωση όμως η ως άνω χρηματοδότηση, που σημειωτέον έχει δυνητικό χαρακτήρα, δεν μπορεί να καλύπτει λειτουργικές δαπάνες της κοινωφελούς επιχείρησης, όπως αποζημιώσεις, αμοιβές μελών του Διοικητικού Συμβουλίου της, έξοδα συντήρησης γραφείων κ.λπ. ούτε να συνιστά τη μοναδική πηγή εσόδων της

Με την υπ’ αριθμ. 187/2009 απόφαση του 7ου τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου εκρίθη ότι: «Από όλα τα ανωτέρω εκτιθέμενα συνάγεται ότι, τόσο σύμφωνα με το διετές πρόγραμμα χρηματοδότησης όσο και το από 18.5.2009 πρακτικό της Επιτροπής, με το οποίο εγκρίθηκε ο προϋπολογισμός της ΔΗ.Κ.Ε.ΠΡΟ.ΧΧΧ. του τριμήνου Μαΐου – Ιουνίου – Ιουλίου 2009, η χρηματοδότηση του Δήμου προς της ανωτέρω επιχείρηση προορίζεται, κατά το μεγαλύτερο τμήμα αυτής, για την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών της (αμοιβές προσωπικού, αμοιβές, έξοδα και παροχές τρίτων, φόροι – τέλη). Περαιτέρω, η ΔΗ.Κ.Ε.ΠΡΟ.ΧΧΧ.. εμφανίζει μηδενικά έσοδα από την άσκηση δραστηριοτήτων και την παροχή υπηρεσιών και μοναδική πηγή των εσόδων της αποτελεί η χρηματοδότηση του Δήμου, γεγονός άλλωστε που δεν αμφισβητείται από το Δήμο. Με βάση τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι η κατά τα ανωτέρω χρηματοδότηση της ΔΗ.Κ.Ε.ΠΡΟ.ΧΧΧ. από το Δήμο ΧΧΧ, με δεδομένο ότι, σύμφωνα με το διετές πρόγραμμα δράσης της, αφενός συνιστά τη μοναδική πηγή των εσόδων της και αφετέρου καλύπτει κατά το μεγαλύτερο μέρος της λειτουργικές της δαπάνες, αντίκειται τόσο στις διατάξεις του άρθρου 259 του Δ.Κ.Κ., όπως ερμηνεύθηκαν ανωτέρω, όσο και σε αυτές του άρθρου 87 της Συνθήκης περί ιδρύσεως της Ευρωπαϊκής Κοινότητας και, συνεπώς, η εντελλόμενη με τα υπό κρίση χρηματικά εντάλματα δαπάνη δεν είναι νόμιμη.»

Ας ξεκαθαρίσουμε πρώτα τι συμβαίνει ειδικότερα με τη ΔΗΚΕΘ.
Από το διετές πρόγραμμα δράσης της ΔΗΚΕΘ, προκύπτει σαφέστατα ότι ΔΕΝ ΠΡΟΒΛΕΠΕΤΑΙ ΚΑΜΙΑ ΑΜΟΙΒΗ για κανένα μέλος της Διοίκησης της Επιχείρησης. Ολοι συμμετέχουν ΑΦΙΛΟΚΕΡΔΩΣ.
Επίσης, η χρηματοδότηση από το Δήμο Θηβαίων ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΤΗ ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΠΗΓΗ ΕΣΟΔΩΝ της Επιχείρησης. Είναι χαρακτηριστικό, ότι για το πρώτο 7μηνο του έτους, η Επιχείρηση λειτούργησε αποκλειστικά και μόνο με τα ΔΙΚΑ ΤΗΣ έσοδα, δηλαδή τα έσοδα από το Συνεδριακό κέντρο, το Δημοτικό Ωδείο, τα προγράμματα «ΒΟΗΘΕΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ» που επιχορηγούνται από την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας. Το ποσοστό συμμετοχής του Δήμου στη λειτουργία της ΔΗΚΕΘ ανέρχεται περίπου στο 55% των συνολικών της δαπανών, και για το πρώτο 7μηνο του έτους δεν χρειάστηκε η συμμετοχή του Δήμου. Όμως, την περίοδο του καλοκαιριού, κλείνει το Συνεδριακό Κέντρο, κλείνει το Δημοτικό Ωδείο, δεν έχει έσοδα η επιχείρηση…
Εν τούτοις, ο Επίτροπος Βοιωτίας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, χρησιμοποιώντας ως «τυφλοσούρτη» τις αποφάσεις του 7ου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, δεν έλαβε υπ’ όψη του τίποτα από τα παραπάνω. Ουσιαστικά δηλαδή, αρνήθηκε να διαπιστώσει ότι η αιτιολογία των αποφάσεων αυτών του Ελεγκτικού Συνεδρίου ΔΕΝ ΑΦΟΡΑ τη ΔΗΚΕΘ.
Πέρα όμως από αυτό, από καμία διάταξη νόμου δεν προβλέπεται ΠΟΥΘΕΝΑ ότι οι Δήμοι θα πρέπει να χρηματοδοτούν μέχρι ένα ορισμένο ποσοστό τις Δημοτικές Επιχειρήσεις. Θα μπορούσε δηλαδή, σύμφωνα με το Νόμο, να λειτουργεί η ΔΗΚΕΘ, μόνο με το Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής, το Κέντρο Προληπτικής Ιατρικής, και τη Φιλαρμονική, χωρίς να έχει έσοδα από το Συνεδριακό κέντρο, ή το Δημοτικό Ωδείο. Θα μπορούσε, επιχορηγούμενη ΜΟΝΟ από το Δήμο, να ασκεί ΜΟΝΟ κοινωφελείς δραστηριότητες. Δεν απαγορεύεται από το Νόμο. Απαγορεύεται όμως, από αποφάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου, που παραβιάζουν κατάφωρα το Νόμο!!!

Το πρόβλημα μόλις τώρα αρχίζει να διαφαίνεται, σε όλη την Ελλάδα.
Ενώ ο Νόμος ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΙ στις κοινωφελείς επιχειρήσεις να έχουν κερδοσκοπική δραστηριότητα και προβλέπει τη χρηματοδότησή τους από τους Δήμους, το Ελεγκτικό Συνέδριο επιβάλλει στις επιχειρήσεις να έχουν δικά τους έσοδα και απαγορεύει τις επιχορηγήσεις!!!
Πώς ακριβώς θα λειτουργήσουν οι Επιχειρήσεις;;
Θα κλείσει το Κέντρο Προληπτικής Ιατρικής;;
Θα κλείσει το Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής;;
Θα καταργηθεί η Φιλαρμονική;;
Και τότε, τι ακριβώς σημαίνει η φράση «Κοινωφελής Επιχείρηση»;;;
Για να μην υπάρξει καμία απολύτως παρεξήγηση, δεν ζητώ την κατάργηση του ελέγχου των δαπανών από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Τα βιβλία της ΔΗΚΕΘ μπορούν ανά πάσα στιγμή να ελεγχθούν, για να διαπιστωθεί από τον καθένα αν υπάρχουν παρατυπίες, σπατάλες ή οτιδήποτε άλλο.
Δεν έγκειται εκεί το πρόβλημα. Το πρόβλημα έγκειται στο αν οι κοινωφελείς δημοτικές επιχειρήσεις μπορούν να συνεχίσουν να λειτουργούν σύμφωνα με το ισχύον νομικό καθεστώς, ή όχι.
Και υπάρχει ένα ακόμα πρόβλημα. Λόγω της άρνησης του Επιτρόπου να θεωρήσει το ένταλμα, η ΔΗΚΕΘ, όπως φαντάζομαι και άλλες δημοτικές επιχειρήσεις, θα βρεθεί σε αδυναμία να καταβάλει τις ασφαλιστικές εισφορές που πρέπει στο ΙΚΑ. Ετσι, θα της επιβληθεί ένα σημαντικό χρηματικό πρόστιμο. Μετά από μερικούς μήνες, κατά πάσα πιθανότητα, θα αποδειχθεί ότι η ΔΗΚΕΘ είχε δίκιο, και θα της επιτραπεί η χρηματοδότηση. Το πρόστιμο, ποιος θα το πληρώσει;;; Η ΔΗΚΕΘ φυσικά…Που θα επιβαρύνει έτσι τον, έτσι κι αλλιώς, σφιχτό προϋπολογισμό της.
Για όσους θυμούνται, αυτό συνέβη και παλιότερα. Όταν η ΔΕΠΟΑΘ μετατράπηκε σε ΔΗΚΕΘ, η τότε Επίτροπος του Ελεγκτικού Συνεδρίου αρνήθηκε να θεωρήσει νόμιμη τη μετατροπή, προβάλλοντας πραγματικά αστείες δικαιολογίες. Ο Δήμαρχος έδωσε γραπτή εντολή, αναλαμβάνοντας προσωπικά την ευθύνη, για την καταβολή ποσού 120.000 ευρώ στη ΔΗΚΕΘ. Η Επίτροπος καταλόγισε στον ίδιο το ποσό, και του ζήτησε να το πληρώσει ο ίδιος. Αυτό συνέβη τον Οκτώβριο του 2008. Το Ελεγκτικό Συνέδριο δικαίωσε τη ΔΗΚΕΘ το Μάρτιο του 2009. Συνέβη όμως το εξής: υπήρχε διάταξη νόμου, που προέβλεπε το δικαίωμα των δημοτικών επιχειρήσεων να ρυθμίσουν τις οφειλές τους προς το ΙΚΑ και τη Δ.Ο.Υ., μέχρι την 31-1-2009, γλιτώνοντας μεγάλο ποσό από πρόστιμα, προσαυξήσεις και τόκους. Οσο η υπόθεση της ΔΗΚΕΘ ήταν σε εκκρεμότητα, η Επιχείρηση δεν μπορούσε να προβεί στη ρύθμιση. Όταν η ΔΗΚΕΘ δικαιώθηκε, το Μάρτιο του 2009, η δυνατότητα ρύθμισης είχε πιά χαθεί. Η ΔΗΚΕΘ υποχρεώθηκε να καταβάλει περίπου 200.000 ευρώ, ποσό που θα μπορούσε κάλλιστα να έχει γλιτώσει, αν η Επίτροπος του το Ελεγκτικού Συνέδριου στη Βοιωτία έκανε τη δουλειά της με σοβαρότητα…
Υπάρχει λοιπόν η δυνατότητα να συμμαζευτούν των οικονομικά των δημοτικών επιχειρήσεων. Και ειδικά στη Θήβα, βρίσκεται σε εξέλιξη αυτή η προσπάθεια.
Αρκεί να δει σοβαρά την ιστορία των Δημοτικών Επιχειρήσεων, και το Ελεγκτικό Συνέδριο. Αρκεί να καταλάβουν οι Επίτροποι, ότι δεν μπορούν να παράγουν νομικές θεωρίες «στου κασίδη το κεφάλι».
Αρκεί να καταλάβει το Υπουργείο Εσωτερικών, ότι δεν μπορεί οι Δημοτικές Επιχειρήσεις να είναι έρμαια της όποιας παραξενιάς του οποιουδήποτε ελεγκτικού μηχανισμού.
Και να παρέμβει έγκαιρα το Υπουργείο, πριν τιναχτούν στον αέρα οι δημοτικές επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα…

ΕΛΙΣΣΑΙΟΣ ΑΝΤ. ΜΑΜΜΗΣ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΔΗΜΟΥ ΘΗΒΑΙΩΝ