Είναι τώρα όσο ποτέ αναγκαία προϋπόθεση η εξυγίανση των δημόσιων οικονομικών, προκειμένου να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη στην οικονομία και να δημιουργηθούν εκείνες οι προϋποθέσεις, ώστε η ανάκαμψη της οικονομικής δραστηριότητας να διατηρηθεί. Για να γίνουν, όμως, όλα αυτά θα πρέπει να διασφαλίσουμε μία σταθερή πορεία για τη μείωση του δημόσιου χρέους και να δημιουργηθούν σημαντικά πρωτογενή πλεονάσματα στον προϋπολογισμό. Αυτό δεν μπορεί να γίνει, αν δεν αλλάξει ριζικά το θεσμικό πλαίσιο μέσα στο οποίο ασκείται η δημοσιονομική πολιτική και οι αλλαγές αυτές δεν μπορεί να είναι βιώσιμες και αποτελεσματικές, αν δεν έχουν τη στήριξη του συνόλου του πολιτικού συστήματος της χώρας και της κοινής γνώμης.
Το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα εντάσσεται σε ένα γενικότερο σχεδιασμό της κυβέρνησης για τη δημιουργία ενός νέου φορολογικού περιβάλλοντος στη χώρα μας, για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, για τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης, για τη δίκαιη αναδιανομή του εισοδήματος. Το νέο σχέδιο νόμου αναδιοργανώνει τους ελεγκτικούς και εισπρακτικούς μηχανισμούς, βελτιώνει το πλαίσιο φορολόγησης και μέσω αυτού διευκολύνει την επιχειρηματικότητα. Με το νέο φορολογικό νομοσχέδιο διαμορφώνεται ένα αυστηρό δίκαιο που θα λειτουργεί μέσα στα πλαίσια ενός αξιόπιστου φορολογικού συστήματος, έχοντας ως στόχο τη βελτίωση των αποτελεσμάτων και την ανάπτυξη. Ένα νέο σύστημα που θα επιβραβεύει αυτούς που συμμορφώνονται και θα ενθαρρύνει και άλλους να πράξουν το ίδιο, ένα σύστημα με συνεπείς φορολογούμενους, όπου η φοροδιαφυγή θα αποφεύγεται. Στόχος είναι η υποστήριξη, η ενισχυτική προσπάθεια για τη σύλληψη και αποτελεσματική τιμωρία της φοροδιαφυγής και αυτό μπορεί να επιτευχθεί μέσω του επιχειρησιακού προγράμματος αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής, ένα τριετές πρόγραμμα με συγκεκριμένες δράσεις και μετρήσιμους στόχους και μέσω του εισαγγελέα οικονομικού εγκλήματος, ενός θεσμού που θεσπίζεται για πρώτη φορά. Ο εισαγγελέας είναι ανώτερος εισαγγελικός λειτουργός, αρμόδιος να εποπτεύει όλη τη χώρα, να καθοδηγεί, να συντονίζει, να ανακρίνει και να κατευθύνει όλα τα στάδια της προδικασίας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η μη καταβολή βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων χρεών, η παράλειψη υποβολής ή η υποβολή ανακριβούς δήλωσης στη φορολογία εισοδήματος, η μη απόδοση ή η ανακριβής απόδοση Φ.Π.Α. θεωρούνται αδικήματα και επισύρουν πλέον ακόμη και τη διαδικασία του αυτοφώρου.
Η παθητική δωροδοκία υπαλλήλου του Υπουργείου Οικονομικών θεωρείται πλέον κακουργηματική πράξη και επισύρει ποινή κάθειρξης έως 10 χρόνια. Μέχρι τώρα η προαναφερθείσα αυτή πράξη ήταν κακούργημα μόνο, όταν το υλικό της αντικείμενο ήταν πάνω από 73.000 ευρώ. Ενώ με την παρούσα ρύθμιση ακόμη και ένα ευρώ να δωροδοκηθεί παθητικά ο υπάλληλος διώκεται ποινικά με τη βαρύτατη αυτή κατηγορία.
Το ποσοστό προβεβαίωσης αυξάνεται από το 25% στο 50%, όταν δεν επιτευχθεί επίλυση της διαφοράς και ασκείται προσφυγή στα δικαστήρια για φορολογικές διαφορές.
Δημιουργείται για πρώτη φορά η κάρτα αποδείξεων. Μια κάρτα φτιαγμένη να εξυπηρετεί τους πολίτες μέσω της άμεσης καταγραφής των αποδείξεων δαπανών, η οποία θα είναι και ανώνυμη και προαιρετική. Μία σοβαρή καινοτομία.
Προκειμένου το σύστημα να είναι αποδοτικό πρέπει να γίνουν και αλλαγές στη στελέχωσή του. Η δουλειά των φορολογικών και ελεγκτικών μηχανισμών, εκτός από ποσοτική πρέπει να είναι και ποιοτική και αυτό μπορεί να επιτευχθεί μέσω της ανανέωσης του στελεχιακού δυναμικού των ελεγκτών, της αξιολόγησής τους ανά οκτάμηνο, τον έλεγχο του πόθεν έσχες τους και σε περίπτωση που βρεθεί παράπτωμα, κατά τη διάρκεια της θητείας τους, να υπάγονται στο ειδικό πειθαρχικό συμβούλιο.
Στο Υπουργείο Οικονομικών πλέον θα συσταθούν δύο υπηρεσίες που θα βοηθήσουν στην υλοποίηση του παρόντος νομοσχεδίου. Η υπηρεσία εσωτερικών υποθέσεων, παρόμοια με την υπηρεσία εσωτερικών υποθέσεων στα Σώματα Ασφαλείας που είναι αρμόδια για τη συλλογή, επεξεργασία, αξιολόγηση και αξιοποίηση πληροφοριών και στοιχείων που αφορούν παραπτώματα υπαλλήλων. Το Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος, οι διατάξεις του οποίου ισχύουν και για τον έλεγχο της περιουσιακής κατάστασης των δημοσίων υπαλλήλων που εξετάζει η Ανώτατη Αρχή για το ξέπλυμα μαύρου χρήματος. Τα μέλη του Σ.Δ.Ο.Ε. πρέπει να διακρίνονται για το ήθος τους, την προσήλωση στα υπηρεσιακά τους καθήκοντα, την ικανότητα συνεργασίας, την ομαδικότητα, τη δυνατότητα ανάπτυξης πρωτοβουλιών, την επίδειξη επαγγελματικού ζήλου, την επαγγελματική επάρκεια και την υπηρεσιακή κατάρτιση κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους.
Επιπρόσθετα συνιστάται Τμήμα Διεθνούς Διοικητικής Συνεργασίας, ενώ θεωρώ εξαιρετική καινοτομία το άρθρο 9 του νομοσχεδίου, όπου γίνεται άρση του φορολογικού απορρήτου και της δημοσιοποίησης των οφειλετών και παραβατών για τους λόγους της εύρυθμης λειτουργίας της φορολογικής δικαιοσύνης έναντι των συνεπών φορολογουμένων, αλλά και την καθιέρωση του ειδικού θεσμού του Σώματος Φορολογικών Διαιτητών. Μια νέα καινοτόμα ρύθμιση που ασχολείται με την επίλυση διαφορών, μέσω της διαιτητικής οδού, όταν το αντικείμενο υπερβαίνει τις 150.000 ευρώ και θα στελεχώνεται με άτομα αναγνωρισμένου κύρους και με επαρκή επαγγελματική εμπειρία. Οι διαιτητές αυτοί θα προσπαθούν να επιλύσουν τη διαφορά μέσα σε δύο μήνες από την ημερομηνία που θα υπάρχει η θετική δήλωση του δημοσίου.
Κύριε Υπουργέ, θα ήθελα να σταθώ στην παράγραφο 7 του άρθρου 20 του νομοσχεδίου που κάνει αναφορά στο άρθρο 52 του Κώδικα Φορολογικού Εισοδήματος.
Όσον αφορά το θέμα των δικηγόρων στους οποίους ανήκω και εγώ προβλέπεται προκαταβολητέος φόρος με συντελεστή 15%, ο οποίος θα αποδίδεται από το δικηγόρο με την υποβολή της δήλωσής του στη δημόσια οικονομική υπηρεσία, όπου βρίσκεται η επαγγελματική έδρα του.
Πιστεύω ότι είναι ορθό και πρέπει να καθιερωθεί αυτή η παρακράτηση του 15% να γίνεται στις νόμιμες αμοιβές και να γίνεται με γραμμάτια στον οικείο δικηγορικό σύλλογο, ώστε απευθείας να καταβάλλεται και να εισπράττεται. Αποτελεί μία ζεστή φορολογική ύλη, η οποία κατευθείαν θα απευθύνεται προς τα ταμεία του δημοσίου και δεν θα μπορεί να γίνει οποιοδήποτε παρατράγουδο, σχετικά με την αποφυγή της πληρωμής της. Καθιερώνεται και εφαρμόζεται μέχρι σήμερα και πιστεύω ότι είναι ένα μέσο, ώστε να εισπράττεται απευθείας και να αποδίδεται άμεσα στα κρατικά ταμεία.
Στην περίοδο που διανύει η χώρα μας δεν σηκώνει αναβολή η αντιμετώπιση παθογενειών του παρελθόντος φορολογικού συστήματος.
Πρέπει να κοιτάξουμε κατάματα τα προβλήματα, να δράσουμε αποτελεσματικά για να εξαλείψουμε τη διαφθορά, την παραοικονομία και να επικρατήσει η διαφάνεια σε όλες τις διαδικασίες, για να ενισχύσουμε ένα δίκαιο και αποτελεσματικό φορολογικό σύστημα. Σήμερα είναι η ευκαιρία να επανιδρύσουμε και να εκσυγχρονίσουμε ένα σπάταλο και αμαρτωλό κράτος. Σ' αυτό το στόχο σκοπεύει το συγκεκριμένο φορολογικό νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα και γι’ αυτό σας καλώ να το υπερψηφίσετε.
Ευχαριστώ πολύ.
Το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα εντάσσεται σε ένα γενικότερο σχεδιασμό της κυβέρνησης για τη δημιουργία ενός νέου φορολογικού περιβάλλοντος στη χώρα μας, για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, για τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης, για τη δίκαιη αναδιανομή του εισοδήματος. Το νέο σχέδιο νόμου αναδιοργανώνει τους ελεγκτικούς και εισπρακτικούς μηχανισμούς, βελτιώνει το πλαίσιο φορολόγησης και μέσω αυτού διευκολύνει την επιχειρηματικότητα. Με το νέο φορολογικό νομοσχέδιο διαμορφώνεται ένα αυστηρό δίκαιο που θα λειτουργεί μέσα στα πλαίσια ενός αξιόπιστου φορολογικού συστήματος, έχοντας ως στόχο τη βελτίωση των αποτελεσμάτων και την ανάπτυξη. Ένα νέο σύστημα που θα επιβραβεύει αυτούς που συμμορφώνονται και θα ενθαρρύνει και άλλους να πράξουν το ίδιο, ένα σύστημα με συνεπείς φορολογούμενους, όπου η φοροδιαφυγή θα αποφεύγεται. Στόχος είναι η υποστήριξη, η ενισχυτική προσπάθεια για τη σύλληψη και αποτελεσματική τιμωρία της φοροδιαφυγής και αυτό μπορεί να επιτευχθεί μέσω του επιχειρησιακού προγράμματος αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής, ένα τριετές πρόγραμμα με συγκεκριμένες δράσεις και μετρήσιμους στόχους και μέσω του εισαγγελέα οικονομικού εγκλήματος, ενός θεσμού που θεσπίζεται για πρώτη φορά. Ο εισαγγελέας είναι ανώτερος εισαγγελικός λειτουργός, αρμόδιος να εποπτεύει όλη τη χώρα, να καθοδηγεί, να συντονίζει, να ανακρίνει και να κατευθύνει όλα τα στάδια της προδικασίας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η μη καταβολή βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων χρεών, η παράλειψη υποβολής ή η υποβολή ανακριβούς δήλωσης στη φορολογία εισοδήματος, η μη απόδοση ή η ανακριβής απόδοση Φ.Π.Α. θεωρούνται αδικήματα και επισύρουν πλέον ακόμη και τη διαδικασία του αυτοφώρου.
Η παθητική δωροδοκία υπαλλήλου του Υπουργείου Οικονομικών θεωρείται πλέον κακουργηματική πράξη και επισύρει ποινή κάθειρξης έως 10 χρόνια. Μέχρι τώρα η προαναφερθείσα αυτή πράξη ήταν κακούργημα μόνο, όταν το υλικό της αντικείμενο ήταν πάνω από 73.000 ευρώ. Ενώ με την παρούσα ρύθμιση ακόμη και ένα ευρώ να δωροδοκηθεί παθητικά ο υπάλληλος διώκεται ποινικά με τη βαρύτατη αυτή κατηγορία.
Το ποσοστό προβεβαίωσης αυξάνεται από το 25% στο 50%, όταν δεν επιτευχθεί επίλυση της διαφοράς και ασκείται προσφυγή στα δικαστήρια για φορολογικές διαφορές.
Δημιουργείται για πρώτη φορά η κάρτα αποδείξεων. Μια κάρτα φτιαγμένη να εξυπηρετεί τους πολίτες μέσω της άμεσης καταγραφής των αποδείξεων δαπανών, η οποία θα είναι και ανώνυμη και προαιρετική. Μία σοβαρή καινοτομία.
Προκειμένου το σύστημα να είναι αποδοτικό πρέπει να γίνουν και αλλαγές στη στελέχωσή του. Η δουλειά των φορολογικών και ελεγκτικών μηχανισμών, εκτός από ποσοτική πρέπει να είναι και ποιοτική και αυτό μπορεί να επιτευχθεί μέσω της ανανέωσης του στελεχιακού δυναμικού των ελεγκτών, της αξιολόγησής τους ανά οκτάμηνο, τον έλεγχο του πόθεν έσχες τους και σε περίπτωση που βρεθεί παράπτωμα, κατά τη διάρκεια της θητείας τους, να υπάγονται στο ειδικό πειθαρχικό συμβούλιο.
Στο Υπουργείο Οικονομικών πλέον θα συσταθούν δύο υπηρεσίες που θα βοηθήσουν στην υλοποίηση του παρόντος νομοσχεδίου. Η υπηρεσία εσωτερικών υποθέσεων, παρόμοια με την υπηρεσία εσωτερικών υποθέσεων στα Σώματα Ασφαλείας που είναι αρμόδια για τη συλλογή, επεξεργασία, αξιολόγηση και αξιοποίηση πληροφοριών και στοιχείων που αφορούν παραπτώματα υπαλλήλων. Το Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος, οι διατάξεις του οποίου ισχύουν και για τον έλεγχο της περιουσιακής κατάστασης των δημοσίων υπαλλήλων που εξετάζει η Ανώτατη Αρχή για το ξέπλυμα μαύρου χρήματος. Τα μέλη του Σ.Δ.Ο.Ε. πρέπει να διακρίνονται για το ήθος τους, την προσήλωση στα υπηρεσιακά τους καθήκοντα, την ικανότητα συνεργασίας, την ομαδικότητα, τη δυνατότητα ανάπτυξης πρωτοβουλιών, την επίδειξη επαγγελματικού ζήλου, την επαγγελματική επάρκεια και την υπηρεσιακή κατάρτιση κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους.
Επιπρόσθετα συνιστάται Τμήμα Διεθνούς Διοικητικής Συνεργασίας, ενώ θεωρώ εξαιρετική καινοτομία το άρθρο 9 του νομοσχεδίου, όπου γίνεται άρση του φορολογικού απορρήτου και της δημοσιοποίησης των οφειλετών και παραβατών για τους λόγους της εύρυθμης λειτουργίας της φορολογικής δικαιοσύνης έναντι των συνεπών φορολογουμένων, αλλά και την καθιέρωση του ειδικού θεσμού του Σώματος Φορολογικών Διαιτητών. Μια νέα καινοτόμα ρύθμιση που ασχολείται με την επίλυση διαφορών, μέσω της διαιτητικής οδού, όταν το αντικείμενο υπερβαίνει τις 150.000 ευρώ και θα στελεχώνεται με άτομα αναγνωρισμένου κύρους και με επαρκή επαγγελματική εμπειρία. Οι διαιτητές αυτοί θα προσπαθούν να επιλύσουν τη διαφορά μέσα σε δύο μήνες από την ημερομηνία που θα υπάρχει η θετική δήλωση του δημοσίου.
Κύριε Υπουργέ, θα ήθελα να σταθώ στην παράγραφο 7 του άρθρου 20 του νομοσχεδίου που κάνει αναφορά στο άρθρο 52 του Κώδικα Φορολογικού Εισοδήματος.
Όσον αφορά το θέμα των δικηγόρων στους οποίους ανήκω και εγώ προβλέπεται προκαταβολητέος φόρος με συντελεστή 15%, ο οποίος θα αποδίδεται από το δικηγόρο με την υποβολή της δήλωσής του στη δημόσια οικονομική υπηρεσία, όπου βρίσκεται η επαγγελματική έδρα του.
Πιστεύω ότι είναι ορθό και πρέπει να καθιερωθεί αυτή η παρακράτηση του 15% να γίνεται στις νόμιμες αμοιβές και να γίνεται με γραμμάτια στον οικείο δικηγορικό σύλλογο, ώστε απευθείας να καταβάλλεται και να εισπράττεται. Αποτελεί μία ζεστή φορολογική ύλη, η οποία κατευθείαν θα απευθύνεται προς τα ταμεία του δημοσίου και δεν θα μπορεί να γίνει οποιοδήποτε παρατράγουδο, σχετικά με την αποφυγή της πληρωμής της. Καθιερώνεται και εφαρμόζεται μέχρι σήμερα και πιστεύω ότι είναι ένα μέσο, ώστε να εισπράττεται απευθείας και να αποδίδεται άμεσα στα κρατικά ταμεία.
Στην περίοδο που διανύει η χώρα μας δεν σηκώνει αναβολή η αντιμετώπιση παθογενειών του παρελθόντος φορολογικού συστήματος.
Πρέπει να κοιτάξουμε κατάματα τα προβλήματα, να δράσουμε αποτελεσματικά για να εξαλείψουμε τη διαφθορά, την παραοικονομία και να επικρατήσει η διαφάνεια σε όλες τις διαδικασίες, για να ενισχύσουμε ένα δίκαιο και αποτελεσματικό φορολογικό σύστημα. Σήμερα είναι η ευκαιρία να επανιδρύσουμε και να εκσυγχρονίσουμε ένα σπάταλο και αμαρτωλό κράτος. Σ' αυτό το στόχο σκοπεύει το συγκεκριμένο φορολογικό νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα και γι’ αυτό σας καλώ να το υπερψηφίσετε.
Ευχαριστώ πολύ.