Τα υπόλοιπα προβλήματα που εντοπίστηκαν παραμένουν σε εκκρεμότητα γιατί απαιτούν νομοθετικές παρεμβάσεις αλλά και επανεξέταση των θέσεων και των νομικών ερμηνειών που υιοθέτησε η διοίκηση με την έκδοση σχετικών εγκυκλίων. Για το λόγο αυτό, ο Συνήγορος προχώρησε στη σύνταξη ειδικής έκθεσης, την οποία απέστειλε, στις 26.10.2010, στον Πρόεδρο της Βουλής, στο Γραφείο Πρωθυπουργού, καθώς και στους καθ’ ύλην αρμόδιους υπουργούς. Κατ’ αυτόν τον τρόπο συνέθεσε και κατέγραψε τη συσσωρευμένη εμπειρία του για το θέμα.
Oι κυριότερες προτάσεις του Συνηγόρου του Πολίτη ανακεφαλαιώνονται στην Ειδική Έκθεση, ως εξής:
Για την εύρυθμη λειτουργία των κατά τόπον υπηρεσιών του ΟΑΕΔ και για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών, ο Συνήγορος του Πολίτη προτείνει την τροποποίηση της σχετικής υπουργικής απόφασης ώστε να παρέχεται η δυνατότητα υποβολής αιτήσεων για τη λήψη της ειδικής παροχής προστασίας μητρότητας δύο μήνες πριν από την λήξη των προβλεπόμενων αδειών (λοχείας-ισόχρονης του μειωμένου ωραρίου).
Αναφορικά με τη χορήγηση της ειδικής παροχής στις εργαζόμενες σε επιχειρήσεις προσώπων με τα οποία συνδέονται με βαθμό συγγένειας, ο Συνήγορος του Πολίτη θεωρεί ότι δεν πρέπει να τυγχάνουν εξαίρεσης από την παροχή, καθώς πληρούν τις προϋποθέσεις που θέτει ο νομοθέτης, δικαιούνται και λαμβάνουν τα επιδόματα κυοφορίας-λοχείας από το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και τη συμπληρωματική παροχή μητρότητας από τον ΟΑΕΔ.
Ο Συνήγορος του Πολίτη εκτιμά ότι η εξαίρεση από τη χορήγηση της ειδικής παροχής προστασίας μητρότητας των εργαζόμενων μητέρων, που υπάγονται σε κλαδικές ή επιχειρησιακές συλλογικές συμβάσεις εργασίας με ευνοϊκότερες διατάξεις απ’ αυτές της ΕΓΣΣΕ 2004-2005 ως προς το θέμα του μειωμένου ωραρίου, πρέπει να επανεξεταστεί. Ο Συνήγορος έχει ήδη προτείνει, με πόρισμά του, την υποβολή σχετικού ερωτήματος από τη Διοίκηση στο αρμόδιο Τμήμα του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, προκειμένου να αναζητηθεί η ορθή ερμηνεία της διάταξης.
Ο αποκλεισμός των εργαζόμενων μητέρων σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου του ευρύτερου δημόσιου τομέα από τις ρυθμίσεις του άρθρου 142 του ν. 3655/2008 αποτελεί μία εκ πρώτης όψεως μη δικαιολογημένη διαφοροποίηση εργαζομένων με σχέση εξαρτημένης εργασίας. Ο προβληματισμός αυτός εκτείνεται και στις περιπτώσεις εργαζόμενων μητέρων με συμβάσεις ορισμένου χρόνου στο δημόσιο, τους ΟΤΑ και τα ΝΠΔΔ. Το θέμα θα μπορούσε πιθανώς να αντιμετωπιστεί με αναλογική εφαρμογή του ανωτέρω νόμου.
Ο Συνήγορος προτείνει την προώθηση νομοθετικής ρύθμισης που θα προβλέπει τον τρόπο ασφάλισης στον κλάδο ασθένειας των ασφαλισμένων στο ΙΚΑ μητέρων, οι οποίες κάνουν χρήση της ειδικής παροχής προστασίας μητρότητας και σήμερα αποκλείονται από τις παροχές του κλάδου αυτού. Παράλληλα, ο Συνήγορος του Πολίτη επισημαίνει θετικά ότι το ζήτημα αυτό ρυθμίστηκε μέσα στο 2010, αναφορικά με τον κλάδο ασθένειας, από τον ΟΑΕΔ.
Oι κυριότερες προτάσεις του Συνηγόρου του Πολίτη ανακεφαλαιώνονται στην Ειδική Έκθεση, ως εξής:
Για την εύρυθμη λειτουργία των κατά τόπον υπηρεσιών του ΟΑΕΔ και για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών, ο Συνήγορος του Πολίτη προτείνει την τροποποίηση της σχετικής υπουργικής απόφασης ώστε να παρέχεται η δυνατότητα υποβολής αιτήσεων για τη λήψη της ειδικής παροχής προστασίας μητρότητας δύο μήνες πριν από την λήξη των προβλεπόμενων αδειών (λοχείας-ισόχρονης του μειωμένου ωραρίου).
Αναφορικά με τη χορήγηση της ειδικής παροχής στις εργαζόμενες σε επιχειρήσεις προσώπων με τα οποία συνδέονται με βαθμό συγγένειας, ο Συνήγορος του Πολίτη θεωρεί ότι δεν πρέπει να τυγχάνουν εξαίρεσης από την παροχή, καθώς πληρούν τις προϋποθέσεις που θέτει ο νομοθέτης, δικαιούνται και λαμβάνουν τα επιδόματα κυοφορίας-λοχείας από το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και τη συμπληρωματική παροχή μητρότητας από τον ΟΑΕΔ.
Ο Συνήγορος του Πολίτη εκτιμά ότι η εξαίρεση από τη χορήγηση της ειδικής παροχής προστασίας μητρότητας των εργαζόμενων μητέρων, που υπάγονται σε κλαδικές ή επιχειρησιακές συλλογικές συμβάσεις εργασίας με ευνοϊκότερες διατάξεις απ’ αυτές της ΕΓΣΣΕ 2004-2005 ως προς το θέμα του μειωμένου ωραρίου, πρέπει να επανεξεταστεί. Ο Συνήγορος έχει ήδη προτείνει, με πόρισμά του, την υποβολή σχετικού ερωτήματος από τη Διοίκηση στο αρμόδιο Τμήμα του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, προκειμένου να αναζητηθεί η ορθή ερμηνεία της διάταξης.
Ο αποκλεισμός των εργαζόμενων μητέρων σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου του ευρύτερου δημόσιου τομέα από τις ρυθμίσεις του άρθρου 142 του ν. 3655/2008 αποτελεί μία εκ πρώτης όψεως μη δικαιολογημένη διαφοροποίηση εργαζομένων με σχέση εξαρτημένης εργασίας. Ο προβληματισμός αυτός εκτείνεται και στις περιπτώσεις εργαζόμενων μητέρων με συμβάσεις ορισμένου χρόνου στο δημόσιο, τους ΟΤΑ και τα ΝΠΔΔ. Το θέμα θα μπορούσε πιθανώς να αντιμετωπιστεί με αναλογική εφαρμογή του ανωτέρω νόμου.
Ο Συνήγορος προτείνει την προώθηση νομοθετικής ρύθμισης που θα προβλέπει τον τρόπο ασφάλισης στον κλάδο ασθένειας των ασφαλισμένων στο ΙΚΑ μητέρων, οι οποίες κάνουν χρήση της ειδικής παροχής προστασίας μητρότητας και σήμερα αποκλείονται από τις παροχές του κλάδου αυτού. Παράλληλα, ο Συνήγορος του Πολίτη επισημαίνει θετικά ότι το ζήτημα αυτό ρυθμίστηκε μέσα στο 2010, αναφορικά με τον κλάδο ασθένειας, από τον ΟΑΕΔ.