Πέμπτη 31 Μαρτίου 2011

Ομιλία Β. Τσόνογλου στη Βουλή


Με το νομοσχέδιο αυτό, λοιπόν, μπαίνει ένας φραγμός. Δημιουργείται το Ενιαίο Μητρώο Εμπόρων Αγροτικών Προϊόντων, Εφοδίων και Εισροών, δημιουργείται μία ηλεκτρονική βάση δεδομένων, ώστε ο κάθε αγρότης αλλά και κάθε ένας που θέλει να ελέγξει το συγκεκριμένο έμπορο να έχει πρόσβαση στην πληροφορία, στη φερεγγυότητα, στην περιουσία του εμπόρου, να ξέρει με ποιον τέλος πάντων έχει να κάνει νταραβέρι, όπως λέμε. Και πράγματι με τήρηση των όρων διαύγειας και με τήρηση των όρων της διαφάνειας ξεχωρίζουν ποιοι είναι οι έμποροι.
Δεν είναι εκείνοι οι οποίοι απλώς γράφτηκαν σε ένα Επιμελητήριο για να αποκτήσουν ένα τίτλο και ένα πιστοποιητικό για το ότι είναι γραμμένοι, αλλά εκείνοι οι οποίοι δεν θα έχουν καταδικαστεί για χρεωκοπία, για απάτη, για εκβίαση και για ατιμωτικά εγκλήματα. Επίσης, δεν θα είναι εκείνοι που έχουν δηλώσει πτώχευση, αλλά άνθρωποι που έχουν επαρκή περιουσία και βεβαίως θα καταθέτουν και μία εγγύηση, η οποία προσδιορίζεται από 30.000 έως 150.000, όπως λέτε κύριε Υπουργέ, ανάλογα με την οικονομική τους κατάσταση. Όσον αφορά αυτό το σημείο της εγγυήσεως, πιστεύω ότι πιο δόκιμος θα ήταν ο όρος με τον ακαθάριστο κύκλο εργασιών.
Εξαιρούνται βεβαίως εκείνοι οι οποίοι έχουν τα τυποποιητήρια και τα ψυγεία, οι οποίοι όμως θα πρέπει να επιβεβαιώνουν κατ’ έτος πιστοποίηση ότι πράγματι εξακολουθούν να τα έχουν. Και βεβαίως, υπάρχει και μία πλήρης σειρά υποχρεώσεων, ώστε να ξέρει ο αγρότης με ποιον συνεργάζεται και ότι θα πάρει πράγματι τα χρήματα του κόπου του και του μόχθου του.
Το Μητρώο Εμπόρων Αγροτικών Προϊόντων είναι εκείνο το οποίο ελέγχεται κάθε στιγμή, αλλά και εκείνο που υπόκειται, όπως είπαμε, σε δημοσιότητα. Και η παράβαση των υποχρεώσεων του εμπόρου επιφέρει επιτέλους διοικητικές και φορολογικές ποινές. Επιφέρει, δηλαδή, την προσωρινή διαγραφή όταν παραπέμπεται ο έμπορος πράγματι για ατιμωτικά αδικήματα, όπως αυτό της απάτης, της εκβίασης και της δόλιας χρεωκοπίας, όταν περνάει πλέον στον ΤΕΙΡΕΣΙΑ και όταν δεν πληροί τις προϋποθέσεις εγγραφής του και παραμονής του με την ιδιότητα του εμπόρου, ενώ διαγράφεται οριστικά όταν πλέον έχει καταδικαστεί αμετάκλητα από το ποινικό δικαστήριο για δόλια χρεοκοπία.
Πράγματι ο έμπορος χάνει και την εγγύηση, εφόσον περάσουν τριάντα μέρες που είναι υπερήμερος περί την εξόφληση του τιμήματος και βεβαίως διαγράφεται και από τα Μητρώα και καθίστανται πλέον άκυρα τα φορολογικά του στοιχεία. Και όποιος έμπορος δεν είναι καταγεγραμμένος, δεν έχει τη δυνατότητα να έχει επίσημα φορολογικά στοιχεία.
Συνέπειες, όμως, υπάρχουν και για τον αγρότη, ο οποίος χάνει το δικαίωμα της απόδοσης και επιστροφής ΦΠΑ και του ειδικού φόρου κατανάλωσης, εφόσον δεν συναλλάσσεται με έμπορο καταχωρημένο πραγματικά στα Μητρώα Εμπόρων.
Πιστεύω ότι σε αυτή τη διάταξη, δηλαδή στη διάταξη που προβλέπει και ρυθμίζει το άρθρο 6, θα πρέπει, αξιότιμε κύριε Υπουργέ, να μπουν αυτεπάγγελτα και ποινικές συνέπειες. Δηλαδή, ναι μεν είναι υπερήμερος ο έμπορος και δέχεται να χάσει ενδεχομένως τις 30.000 ή τις 150.000 -γιατί δεν ξέρουμε ποιο είναι το ποσό της παραγγελίας που έχει παραλάβει για να πουλήσει και δεν έχει αποδώσει το τίμημα και ίσως να τον συμφέρει αυτό- αλλά αυτεπάγγελτα θα πρέπει να επισύρεται και ποινική ευθύνη και να ενεργοποιούνται οι ειδικοί νόμοι για τη μη καταβολή τιμήματος αγροτικών προϊόντων. Διότι σήμερα όσον αφορά τον αγρότη, έχουμε φθάσει στις Αίθουσες των δικαστηρίων για να διαπιστώσουμε ότι ναι μεν γίνεται μία αγωγή, βγαίνει μία καταψηφιστική απόφαση, γίνεται η μήνυση, υπάρχει αμετάκλητη καταδικαστική απόφαση και ο έμπορος εξαφανίζεται, υπάρχουν λευκές και απλήρωτες επιταγές και βεβαίως ουδέποτε δίνει σημάδια της περιουσίας του, με αποτέλεσμα οι αγρότες να βρίσκονται σε απόγνωση έχοντας εξασφαλίσει μεν αποφάσεις είσπραξης, αλλά χωρίς να μπορούν να εισπράξουν.
Θεωρώ ύψιστου κοινωνικού κύρους τη διάταξη που αναφέρεται στην εκμίσθωση των βοσκήσιμων δημοσίων εκτάσεων που έχουν περιέλθει με το ΔΝΖ του 1912 στην κυριότητα των Ο.Τ.Α., γεγονός που οδηγεί στην ανάπτυξη της υπαίθρου.
Επίσης, υψίστης σημασίας είναι η στελέχωση των πρωτοβάθμιων και δευτεροβάθμιων επιτροπών σταβλισμού. Όλες αυτές ο διατάξεις έχουν έναν κοινό στόχο: Με διαφάνεια και διαύγεια να εξυπηρετήσουν τον Έλληνα πολίτη, τον Έλληνα αγρότη και τον Έλληνα καταναλωτή και να πατάξουν την αισχροκέρδεια. Και αυτό κάνουν, διότι η σύνδεση με το παρατηρητήριο τιμών σημαίνει ότι ελέγχεται η τιμή του αγροτικού προϊόντος καθ’ όλη την διάρκεια της διακίνησής του από το χωράφι μέχρι το ράφι.
Επίσης, αυτό το σχέδιο νόμου δίνει λαβή και κίνητρα σε ανθρώπους οι οποίοι στερούνται εργασίας να προσφύγουν στην ύπαιθρο και να ξαναγυρίσουν στις πατρίδες τους. Και είναι παρατηρημένο ότι πράγματι στατιστικά ο αγροτικός πληθυσμός έχει αυξηθεί τουλάχιστον κατά 8%.
Πρόκειται για ένα σχέδιο νόμου το οποίο ενισχύει την ανταγωνιστικότητα του αγρότη, όπως και την ανταγωνιστικότητα των τιμών μεταξύ των εμπόρων, ενώ υπάρχουν και ασφαλιστικές δικλείδες για την εξασφάλιση του αγροτικού εισοδήματος. Είναι ένα σχέδιο νόμου που πράγματι οδηγεί στη σωστή κατεύθυνση, εφόσον προάγει τη διαύγεια και τη διαφάνεια.
Είναι και αυτό ανάμεσα σε πάρα πολλά που πράγματι πρέπει να γίνουν, αλλά και που έχει δώσει δείγμα η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και ο Γιώργος Παπανδρέου ότι τολμά και είναι διαθέσιμο να προχωρήσει και να κάνει τομή και στον πρωτογενή τομέα της οικονομίας μας.
Ευχαριστώ πολύ.