Τετάρτη 9 Μαρτίου 2011

Ομιλία Β. Τσόνογλου -Νομοσχέδιο για τη διατήρηση της βιοποικιλότητας και άλλες διατάξεις


Εισήγηση-παρέμβαση της Βασιλικής Τσόνογλου-Βυλλιώτη για την διατήρηση του καθεστώτος που ρυθμίζει το αρθ.20 παρ.23 του Ν.3399/2005 σχετικά με την ζώνη των 600 μέτρων από τον άξονα της εθνικής οδού στην Ολομέλεια της Βουλής την 08/03/2011.

Κατά την εισήγησή του νομοσχεδίου του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής η κυρία Βασιλική Τσόνογλου-Βυλλιώτη τόνισε την ανάγκη απόσυρσης ή βελτίωσης της κατατεθείσας τροπολογίας που αφορούσε την κατάργηση των διατάξεων της παρ.23 του αρθ.20 του Ν.3399/2005 σχετικά με τον καθορισμό της διαδικασίας για τον χαρακτηρισμό της αγροτικής γής, ως γή υψηλής παραγωγικότητας και εφεξής ένταξης στον χαρακτηρισμό αυτό και ως γής που κείται εκατέρωθεν του άξονα των εθνικών οδών και σε βάθος μέχρι 600 μέτρα.

Σε επίρρωση και ενίσχυση κατέθεσε και όλα τα έγγραφα, ψηφίσματα και αποφάσεις φορέων του Ν. Βοιωτίας και της περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας. Επί λέξει το κείμενο της εισήγησής της έχει ως εξής:

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Πράγματι το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής με τη σημερινή νομοθετική του πρωτοβουλία επιβεβαιώνει την πίστη του στη λέξη περιβάλλον. Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο που καταθέτει σήμερα αποτελεί έναν γενναίο εκσυγχρονισμό της περιβαλλοντικής νομοθεσίας σύμφωνα με τις Κοινοτικές Οδηγίες και στοχεύει στην αειφόρο διαχείριση και την αποτελεσματική διατήρηση του φυσικού πλούτου ως πολύτιμου και αναντικατάστατου εθνικού κεφαλαίου. Με το νέο υψηλού κοινωνικού, πολιτικού, πολιτιστικού κύρους νομοσχέδιο διατυπώνεται ένα αποτελεσματικό πλαίσιο προστασίας και διαχείρισης της βιοποικιλότητας, η νομοθεσία λειτουργεί πλέον σύμφωνα με τις διεθνείς συμβάσεις, τις Οδηγίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και λαμβάνοντας υπόψη τα προβλήματα της προϋπάρχουσας νομοθεσίας.

Η χώρα μας έχει ένα σπάνιο βιολογικό πλούτο και αυτό είναι αποτέλεσμα της γεωγραφικής της θέσης, του γεωλογικού της πλούτου και του γεωφυσικού της ανάγλυφου και δεν μένει καμία αμφιβολία γι’ αυτό.

Το παρόν νομοσχέδιο στοχεύει: Στην αποτελεσματική προστασία και διαχείριση των περιοχών εκείνων που θεωρούνται σημαντικές για τη βιοποικιλότητα μέσα από μία σωστή οργάνωση και λειτουργία ενός εθνικού συστήματος προστατευομένων περιοχών. Στην ενσωμάτωση και την εφαρμογή του κοινοτικού δικαίου, προκειμένου να προστατεύεται η βιοποικιλότητα, στη διατήρηση σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο της κατάστασης της βιοποικιλότητας των οικοτόπων και των ειδών χλωρίδας και πανίδας, στη δημιουργία αποτελεσματικών και άμεσων μηχανισμών επιτήρησης για να προστατεύεται η βιοποικιλότητα και ταυτόχρονα να τηρείται αυστηρά η νομοθεσία. Στην απόκτηση γνώσης για τα είδη και τα οικοσυστήματα, γνώσης που θα είναι επαρκής και αποτελεσματική για την προστασία της. Στην ενσωμάτωση και διατήρηση της βιοποικιλότητας σε όλα τα επίπεδα σχεδιασμού και τις αναπτυξιακές πολιτικές της χώρας.

Το νομοσχέδιο απαρτίζεται από έξι κεφάλαια.

Στο πρώτο κεφάλαιο γίνεται αναφορά στη διατήρηση της βιοποικιλότητας ως αναντικατάστατου εθνικού κεφαλαίου.

Στο δεύτερο κεφάλαιο, συγκροτείται το Εθνικό Σύστημα Προστατευομένων Περιοχών, την εποπτεία του οποίου έχει το ΥΠΕΚΑ με τη συνδρομή της επιτροπής «Φύση 2000» που επανασυστήθηκε τον Μάιο του 2010.

Στο τρίτο κεφάλαιο, προβλέπονται οι ρυθμίσεις για την προστασία των σημαντικών ειδών χλωρίδας και πανίδας.

Στο τέταρτο κεφάλαιο, προβλέπονται οι ρυθμίσεις σχετικά με τη διατήρηση των φυσικών οικοσυστημάτων.

Στο πέμπτο κεφάλαιο, ορίζονται τα βασικά εργαλεία διαχείρισης της βιοποικιλότητας και θεσπίζεται η τακτική επικαιροποίησή τους, την ευθύνη των οποίων από κοινού έχει το ΥΠΕΚΑ με το Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων.

Στο έκτο κεφάλαιο συγκροτούνται ειδικές επιτροπές για τη μελέτη και την επεξεργασία των ειδικοτέρων θεμάτων του ΥΠΕΚΑ με τη συμμετοχή εξειδικευμένων επιστημόνων.

Στο άρθρο 3 περί προστατευομένων περιοχών στα περιφερειακά πάρκα συμπεριλαμβάνονται πλέον περιοχές οικοανάπτυξης, ζώνες με ήπιες δραστηριότητες, ενώ στα προστατευόμενα τοπία συμπεριλαμβάνονται οι γεώτοποι ως βιοπάρκα, δεδομένης της πλούσιας γεωλογικής ποικιλίας στην Ελλάδα μας. Παράλληλα, παρέχει τη δυνατότητα θέσπισης προστατευόμενων περιοχών με στόχο τη διατήρηση της αγροτικής βιοποικιλότητας. Τα όρια των ειδικών ζωνών διατήρησης, των ζωνών ειδικής προστασίας, τα οποία ψηφιοποιούνται, εγκρίνονται με Προεδρικό Διάταγμα. Θα είναι διαθέσιμα και προσβάσιμα στους πολίτες μέσω της ιστοσελίδας του ΥΠΕΚΑ, όπως είναι και το γενικό πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» της Κυβέρνησης του ΠΑ.ΣΟ.Κ.

Στο άρθρο 6 για την προστασία του φυσικού χώρου προβλέπεται ρητή απαγόρευση της διέλευσης μηχανοκινήτων οχημάτων εκτός οδικού δικτύου σε οικολογικά ευαίσθητες περιοχές. Επίσης, απαγορεύεται ρητώς η αυτόβουλη διάνοιξη δρόμων σε δασικά, χορτολιβαδικά, παράκτια οικοσυστήματα.

Στο άρθρο 7 περί σημαντικών ειδών χλωρίδας και πανίδας έχουν συμπεριληφθεί και οι εγχώριες φυλές ζώων και τοπικές ποικιλίες φυτών.

Στο άρθρο 8 περί προστασίας της ενδημικής βιοποικιλότητας έχουν συμπεριληφθεί και οι γενετικοί πόροι για τη διατροφή και τη γεωργία. Δεδομένου δε ότι η διατήρηση της βιοποικιλότητας είναι ασύμβατη με την επιμόλυνση των φυσικών ειδών από γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς, προστέθηκε το άρθρο 10 περί περιβαλλοντικής βιοασφαλείας που εμπίπτει στην ευθύνη του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

Στο άρθρο 15 στο εδάφιο των άμεσων μέτρων που λαμβάνονται σε περιπτώσεις υποβάθμισης της βιοποικιλότητας, εκτός από φυσικές παραμέτρους, λαμβάνονται υπ' όψιν και οι κοινωνικοοικονομικές συνθήκες.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αξίζει να σχολιάσουμε τις τροπολογίες που φέρονται προς συζήτηση παράλληλα και σύγχρονα με το παρόν νομοσχέδιο. Ιδιαίτερα σημαντικό, πέραν της τρίτης τροπολογίας στο σύνολό της, είναι το θέμα 4 της τροπολογίας 3.

Αξιότιμη κυρία Υπουργέ, είμαι υποχρεωμένη ως Βουλευτής του Νομού Βοιωτίας -σας έχω καταθέσει και επίκαιρη μάλιστα ερώτηση περί αυτού- να ασχοληθώ για λίγο και να μεταφέρω εδώ την αγωνία της τοπικής κοινωνίας του Νομού Βοιωτίας, αλλά και γενικά της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδος όσον αφορά το θέμα της κατάργησης του άρθρου 20 παράγραφος 23 του ν. 3399/2005, σχετικά με τον καθορισμό της διαδικασίας για το χαρακτηρισμό της αγροτικής γης ως γης υψηλής παραγωγικότητας. Σύμφωνα με τις διατάξεις αυτές, τις οποίες προτείνετε να τροποποιηθούν, προβλεπόταν διαδικασία για το χαρακτηρισμό αγροτικής γης, εξαιρουμένης της γης υψηλής παραγωγικότητας επί πλάτους 600 μέτρων εκατέρωθεν του άξονα εθνικών οδών.

Πρέπει να σας επισημάνω ότι, πριν από τη ψήφιση του ν. 3399/2005, το Νομαρχιακό Συμβούλιο Βοιωτίας με την υπ’ αριθμόν 92/2005 ομόφωνη απόφασή του είχε προτείνει αυτήν την εξαίρεση και το χαρακτηρισμό ως απλών γεωργικών γαιών αυτών που βρίσκονταν κατά μήκος των εθνικών οδών της νέας εθνικής οδού, της παλαιάς εθνικής οδού, αλλά και του νομαρχιακού και επαρχιακού δικτύου. Με την επαναφορά του χαρακτηρισμού, σε συνδυασμό και με την έλλειψη των γενικών πολεοδομικών σχεδίων ή των swap, αναστέλλεται παντελώς η ανάπτυξη του δευτερογενούς τομέα στο Νομό μας.

Για το λόγο ότι για το συγκεκριμένο θέμα δεν συντρέχουν μόνο περιβαλλοντικοί λόγοι, αλλά και αναπτυξιακοί, τηρουμένων βέβαια όλων των κανόνων για την προστασία του περιβάλλοντος και προεχόντως κοινωνικών λόγων, όπως είναι η ανάγκη αύξησης των θέσεων εργασίας, η συγκεκριμένη τροποποίηση θα πρέπει να αποσυρθεί ή έστω να ανασταλεί η προτεινόμενη αυτή τροπολογία μέχρις ότου να εφαρμοστούν τα γενικά πολεοδομικά σχέδια ή τα swap ή οι ζώνες ενεργούς πολεοδομίας ή οι Ζ.Ο.Ε., δεδομένου ότι ο Νομός Βοιωτίας, ισχυρός κυρίως στο μεταποιητικό τομέα, έχει καθ’ όλο αυτό το μήκος των εθνικών οδών, δεδομένων και των περιορισμών της Υλίκης -εννοώ των αποστάσεων από την Υλίκη- και της περιορισμένης ανάπτυξης των μεταποιητικών επιχειρήσεων, έναν περιορισμένο χώρο ανάπτυξης.

Μάλιστα είναι χαρακτηριστικό ότι αυτό αποτελεί μια απαίτηση όλης της κοινωνίας της περιοχής αυτής, όπως επίσης του Περιφερειακού Συμβουλίου Στερεάς Ελλάδος, που σε πλειοψηφία του αποφάσισε και ενέκρινε ψήφισμα που πράγματι κινείται σ’ αυτή την κατεύθυνση, δηλαδή να μην τροποποιηθεί το άρθρο 20, παράγραφος 23α, 23β, 23γ, του νόμου αυτού που αφορά τον αποχαρακτηρισμό αγροτικής γης υψηλής παραγωγικότητας. Σας καταθέτω το ψήφισμα…

Καταθέτω, λοιπόν, το ψήφισμα του Περιφερειακού Συμβουλίου, όπως και απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Λεβαδέων.

Επίσης, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Βοιωτίας αναφέρει επιλεκτικά πόσες επιχειρήσεις αναπτύσσονται μέσω προγραμμάτων LEADER. Θα υπάρξει δηλαδή πρόβλημα για περιπτώσεις αδειών που ήδη έχουν προεγκριθεί τουλάχιστον είκοσι πέντε επιδοτούμενων επιχειρήσεων LEADER, που αναπτύσσονται κατά μήκος της εθνικής οδού και δυστυχώς χάνουν αυτές τις άδειες λειτουργίας.

Σας στέλνει, λοιπόν, το Επιμελητήριο Βοιωτίας ψήφισμα όπου παρακαλεί για την απόσυρση αυτής της τροπολογίας και σε παρόμοιο μήκος κύματος κινείται τόσο το τοπικό όσο και το περιφερειακό Τεχνικό Επιμελητήριο της Ανατολικής Στερεάς Ελλάδος.

Πράγματι, η μεγάλη αυτή πρόκληση που αντιμετωπίζουμε στις μέρες μας δεν αφορά μόνο τη δημοσιονομική ανάκαμψη, αλλά μια οικονομία που αναγνωρίζει και σέβεται τη σημασία της βιοποικιλότητας σαν αναντικατάστατο εθνικό κεφάλαιο και όχι σαν διακοσμητικό στοιχείο.

Θα πρέπει να λάβει υπ' όψιν και την αειφόρο ανάπτυξη και τη διατήρηση θέσεων εργασίας μέσα από ένα υγιές επιχειρηματικό πλαίσιο, το οποίο βεβαίως θα τηρήσει τους κανόνες περιβάλλοντος σ’ όλο το μήκος και πλάτος της χώρας μας.

Πιστεύω, λοιπόν, πως το νομοσχέδιο αυτό είναι υψηλότατου κύρους. Θα πρέπει προφανώς να ληφθούν υπ' όψιν του Υπουργείου όλοι αυτοί οι παράγοντες και οι παράμετροι που εξέθεσα, ώστε ο στόχος να είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.

Σας ευχαριστώ πολύ.