Πέμπτη 26 Μαΐου 2011

Ομιλία Τσόνογλου για τις Δημόσιες συμβάσεις Εθνικής Άμυνας

Πρόκειται, λοιπόν, για μία τολμηρή μεταρρυθμιστική νομοθετική πρωτοβουλία που επιχειρεί ρήξεις και ανατροπές σε στρεβλώσεις και αγκυλώσεις του παρελθόντος. Με γνώμονα και με κύριο άξονα τη διαφάνεια παντού στοχεύει στη διαμόρφωση νέων στρατηγικών και τακτικών κινήσεων, στην κατάρτιση του εθνικού αμυντικού σχεδιασμού των συμβάσεων και προμηθειών των Ενόπλων Δυνάμεων, σε ένα νομοθετικό και εν γένει θεσμικό, εθνικό, αλλά και ευρωπαϊκό επίπεδο, εφόσον συμπληρώνει και το νόμο 3885/2010 –τον πρόσφατο νόμο που επίσης ψηφίστηκε επί ΠΑΣΟΚ- αλλά και την υπ’ αριθμόν 2009/81 Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων Ευρωπαϊκή Οδηγία.
Εισάγονται καινοτόμες αλλαγές, νέες δομές, υποδομές, εύκαμπτες και ευκρινείς λειτουργίες που ελέγχονται καθ’ όλη τη διαδρομή των συμβάσεων, εκτείνονται σε όλο το εύρος των διαδικασιών, ώστε να διασφαλίζεται με διαφάνεια και ασφάλεια δικαίου το δημόσιο συμφέρον, να ανατρέπονται φαινόμενα διαπλοκής εν τω γενέσθαι τους και αισχροκέρδειας, αλλά και περιπτώσεις δολοπλοκίας, διαφθοράς και άνομου χρηματισμού.
Οι αλλαγές που εισάγει το παρόν νομοσχέδιο είναι πολλές και σημαντικές. Η εθνική νομοθεσία εκσυγχρονίζεται, απλοποιείται και εναρμονίζεται πλήρως με την κοινοτική νομοθεσία. Όλα τα σύγχρονα εργαλεία, αλλά και οι πρακτικές αξιοποιούνται και παράλληλα προσδιορίζονται με ακρίβεια οι διοικητικές διαδικασίες, ο προγραμματισμός, οι διαδικασίες σύναψης και ανάθεσης συμβάσεων άμυνας και ασφάλειας, τα αρμόδια όργανα, οι αρμοδιότητες και η κατανομή τους, οι κανόνες των υπεργολαβιών, οι συμβάσεις έρευνας και ανάπτυξης.
Επιπλέον, το νομοσχέδιο εναρμονίζεται στις ειδικές ρυθμίσεις, όπως είπαμε της Οδηγίας 2009/81ΕΚ με προσδιορισμό των ορισμών, τη σύναψη των μεικτών συμβάσεων, των μεθόδων απολογισμού της αξίας των συμβάσεων και συμφωνιών, των εγγράφων, των τεχνικών προδιαγραφών, των καταγγελιών των συμβάσεων, των προκηρύξεων και δημοσιεύσεών τους, της καταλληλότητας των υποψηφίων ή των προσφερόντων, των κριτηρίων ανάθεσης των ηλεκτρονικών δημοπρασιών, των προσφορών, των εγγυητικών επιστολών, των αρμοδίων δικαστικών διαδικασιών και λοιπών.
Περαιτέρω προσδιορίζονται οι αρμοδιότητες και οι υποχρεώσεις των διαφόρων εμπλεκομένων. Προσδιορίζονται με απόλυτη σαφήνεια, ώστε να απομακρύνεται κάθε είδους σύγχυση που μπορεί να προκληθεί από επικάλυψη ή άλλες συναρμοδιότητες και που μπορεί να διογκώσει τη γραφειοκρατία και ενδεχομένως τη διαπλοκή.
Θεσμοθετείται η εθνική αμυντική βιομηχανική στρατηγική και θεσπίζεται το κριτήριο της ασφάλειας εφοδιασμού. Είναι μία παράμετρος, η οποία είναι ιδιαίτερα σημαντική, κυρίως, σε περίοδο κρίσης.
Θεσμοθετούνται αυστηρές εγγυήσεις διαφάνειας και ακεραιότητας που αφορούν το στρατιωτικό και πολιτικό προσωπικό που ασχολείται στον τομέα των αμυντικών προμηθειών, καθώς και τους ενδιαφερόμενους προμηθευτές.
Τέλος, καθιερώνεται ειδική καινοτόμος ρήτρα ακεραιότητας που επιβάλλει τη δέσμευση των προμηθευτών του τομέα άμυνας ότι δεν ενήργησαν αθέμιτα, παράνομα και καταχρηστικά και ότι θα εξακολουθήσουν να μην ενεργούν έτσι ακόμα όχι μόνο κατά τη διάρκεια της σύμβασης, αλλά και μετά τη λήξη της σύμβασης, δηλαδή και στο μέλλον.
Ως προς τις κατατεθείσες δε τροπολογίες, αναλύω τα εξής: Προτείνεται η προσθήκη των παραγράφων 5 και 8 στο άρθρο 5 του ν. 2971/2001, που ρυθμίζει ζητήματα απεμπλοκής του καθορισμού των ορίων του αιγιαλού, της παραλίας και παλαιού τυχόν αιγιαλού από την μέχρι πρότινος αναγκαστική γνωμοδότηση του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού, προκειμένου να συντομευθεί ο χρόνος διεκπεραίωσης της διαδικασίας από το αρμόδιο συλλογικό όργανο.
Πριν από την εκκίνηση της διαδικασίας είναι επιβεβλημένη η παροχή σύμφωνης γνωμοδότησης του ΓΕΕΘΑ, όπως αυτό, άλλωστε, προκύπτει και από το άρθρο 17 του παραπάνω νόμου, αλλά μέσα σε ένα διάστημα ενός μηνός από τη λήψη του αιτήματος από την αρμόδια κτηματική υπηρεσία. Αν παρέλθει η ως άνω προθεσμία, η γνώμη του ΓΕΕΘΑ λογίζεται θετική.
Σκόπιμη κρίνεται η ανανέωση της προθεσμίας νομιμοποίησης έργων που έγιναν υπό την εποπτεία του δημοσίου, ΟΤΑ, των αρμοδίων νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, ώστε να αποφευχθεί η περαιτέρω ζημία του δημοσίου και των φορέων αυτού σε εν λόγω κατασκευές από τις καθυστερήσεις.
Επιπλέον, εισηγούμαι στη δεύτερη τροπολογία την τροποποίηση των άρθρων 63 παράγραφος 1 του Κώδικα Δικαστικού Σώματος Ενόπλων Δυνάμεων, Κυρωτικός Νόμος 2304/1995. Προτείνω τη συμπλήρωσή του, προκειμένου να εξισωθεί η μεταχείριση των Στρατιωτικών Δικαστών και των Αναθεωρητών που αποχωρούν λόγω ορίου ηλικίας, αλλά και των Αναθεωρητών που αποχωρούν, επειδή καταλαμβάνονται από το όριο της οκταετίας στους βαθμούς Αναθεωρητή Β’ και Γ’. Διότι από τις διατάξεις αυτές, όπως ίσχυαν μέχρι σήμερα, οι Αναθεωρητές Β’ και Γ’ και οι Στρατιωτικοί Δικαστές που αποχωρούν από την υπηρεσία με παραίτηση, ανεξαρτήτως του χρόνου παραμονής τους στο βαθμό, προάγονταν στον επόμενο βαθμό με απόφαση του Ανώτατου Δικαστικού Συμβουλίου και εφόσον είχαν τα λοιπά απαραίτητα προσόντα, ενώ οι Στρατιωτικοί Δικαστές και οι Αναθεωρητές που καταλαμβάνονταν από το όριο ηλικίας και οι Αναθεωρητές Β’ και Γ’ που αποχωρούσαν λόγω συμπλήρωσης των οκτώ ετών συνολικά και στους δύο αυτούς βαθμούς, αποχωρούσαν από την υπηρεσία ως ευδοκίμως τερματίσαντες τη σταδιοδρομία, χωρίς, όμως, προαγωγή στον επόμενο βαθμό.
Γι’ αυτούς τους λόγους, προτείνω και την αντικατάσταση της παραγράφου 1 του άρθρου 63 του παραπάνω Κώδικα, ώστε να δοθεί λύση στο παραπάνω πρόβλημα και να προβλεφθούν όλες εκείνες οι υπηρεσιακές μεταβολές και μάλιστα, εντός των δικαστικών διακοπών, για να μη διαταράσσεται η εύρυθμη λειτουργία των δικαστηρίων και των υπηρεσιών και γι’ αυτό το λόγο, σαν μέρα συμπληρώσεως των προβλεπομένων αυτών ορίων θα θεωρείται η 30ή Ιουνίου του έτους αποχωρήσεως.
Τι να πει κανείς, βεβαίως και για την τροπολογία η οποία ανταποκρίνεται πράγματι στις αξιώσεις των πολιτών, την οποία έφερε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νήσων, για την οποία μίλησαν προηγουμένως και για την οποία δεν δημιουργείται καμία αμφιβολία ότι θα πρέπει να γίνει δεκτή στο σύνολό της.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, στόχος του παρόντος νομοσχεδίου είναι να εξαλειφθούν οι γκρίζες ζώνες γύρω από την ακεραιότητα, την πιστότητα, την ικανότητα των Ενόπλων Δυνάμεων και να αποκατασταθεί η υπόληψη, να ενδυναμωθεί το ήθος και η αξιοπρέπεια των υπηρετούντων σε αυτές.
Η Εθνική Άμυνα είναι το κατ’ εξοχήν κομμάτι της πολιτικής μιας χώρας που αξιώνει προσήλωση, σοβαρότητα, συνεχή βελτίωση και προσαρμογή στην κάθε συγκυρία, που απαιτεί διαρκή επαγρύπνηση για την εθνική ασφάλεια, τη διαφύλαξη της εθνικής μας κυριαρχίας σε ένα διαρκώς μεταλλασσόμενο πεδίο ισορροπιών. Το νομοσχέδιο αυτό και οι τροπολογίες του στοχεύουν προς την κατεύθυνση αυτή, γι’ αυτό και σας καλώ να τα υπερψηφίσετε.