Με τη σημερινή ρύθμιση εξειδικεύονται και ρυθμίζονται οι διαδικασίες εφαρμογής των νέων τεχνολογιών ηλεκτρονικής επικοινωνίας των Φυσικών και Νομικών Προσώπων Ιδιωτικού Δικαίου, η στήριξη και η υποστήριξη της χρήσης των τεχνολογιών και επικοινωνιών στα πλαίσια της λειτουργίας και η υποστήριξη της άσκησής τους.
Θεσπίζεται και στη χώρα μας, λοιπόν, ένας νέος κύκλος τεχνολογιών, σύγχρονων εφαρμογών για την ακόμη δικαιότερη πρόσβαση των πολιτών στη δημόσια διοίκηση, που πλέον γίνεται πιο ευέλικτη, πιο ευκίνητη, πιο εξυπηρετική. Είναι μια διοίκηση απαλλαγμένη από κομματισμούς και άλλες διακρίσεις, όπως, επίσης, υπάρχουν και άλλες οργανωμένες λειτουργίες που εγκαθιδρύουν την αυθεντικότητα των δημοσίων εγγράφων, εξαλείφουν τις ανισότητες, αυξάνουν την κοινωνική ασφάλεια και σιγουριά και εμπεδώνουν την εμπιστοσύνη του πολίτη και τη διαφάνεια.
Η σημερινή νομοθετική πρωτοβουλία μειώνει την αυτοπρόσωπη παρουσία του πολίτη στη δημόσια υπηρεσία για τη διεκπεραίωση υποθέσεών του, γεγονός που συμβάλλει στην εξάλειψη των φαινομένων παράνομης συναλλαγής, διαπλοκής, διαφθοράς, ενώ παράλληλα μειώνονται οι διοικητικές επιβαρύνσεις για τους χρήστες, μειώνεται ο αναγκαίος χρόνος συναλλαγής, εξοικονομούνται πόροι για τη δημόσια διοίκηση, εξυπηρετούνται οι ανάγκες των πολιτών με ποιότητα, ταχύτητα και αποτελεσματικότητα, με εγγυήσεις και ασφάλεια δικαίου.
Το παρόν θεσμικό πλαίσιο αναδεικνύει τη χρήση των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών, με το οποίο καλύπτεται ένα ευρύ, τεχνολογικά ουδέτερο φάσμα υπηρεσιών εφαρμογής, υπηρεσιών εξοπλισμού, με ενιαία ορολογία, με τη χρήση της τηλεφωνίας, τηλεομοιοτυπίας, του διαδικτύου, ηλεκτρονικών υπολογιστών και δικτύων, στην ομοιογένεια, στην παροχή δημοσίων υπηρεσιών. Διευρύνεται η παροχή υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης για ηλεκτρονική επικοινωνία και συναλλαγή τόσο μεταξύ των ίδιων των φορέων, όσο και μεταξύ αυτών και των Φυσικών Προσώπων ή Νομικών Προσώπων Ιδιωτικού Δικαίου, ενώ συμπεριλαμβάνεται η πρόσβαση των Φυσικών ή Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου σε δημόσια ηλεκτρονικά έγγραφα, ακόμη και αν η εκδοθείσα ηλεκτρονική πράξη ή επικοινωνία ή συναλλαγή δεν έγινε εξ ολοκλήρου και εξ αρχής με ηλεκτρονικό τρόπο.
Λαμβάνεται ειδική μέριμνα για την ασφάλεια των πληροφορικών συστημάτων, την ασφάλεια των δεδομένων, των ίδιων των ηλεκτρονικών εγγράφων, με ρητή υποχρέωση των φορέων του δημοσίου τομέα να υποστηρίζουν και να ενθαρρύνουν την πρόσβαση στην πληροφορία του δημόσιου τομέα και τη χρήση αυτής με τήρηση θεμελιωδών αρχών της νομιμότητας, της χρηστής διοίκησης, της διαφάνειας, της ισότητας για όλα τα φυσικά πρόσωπα κατά τις ιδιαίτερες ανάγκες πρόσβασης, όπως σε άτομα με αναπηρίες.
Σε κάθε δημόσιο φορέα δημιουργείται και διατηρείται διαδικτυακός τόπος και σε όσους φορείς δεν δύναται να ανταποκριθούν, προβλέπεται απλή φιλοξενία σχετικής ιστοσελίδας σε διαδικτυακό τόπο προϊσταμένης ή εποπτεύουσας αρχής. Σύμφωνα με την ιδιαιτερότητα εκάστου φορέα, παρέχεται η εξειδικευμένη αρμοδιότητα να προσδιορίζει τόπους, εργαλεία τήρησης του δικτυακού τόπου, ενώ υπάρχουν ρυθμίσεις και διασφαλίσεις για την εφαρμογή του παρόντος νόμου σε φορείς παιδείας, διαφύλαξης κρατικού απορρήτου ή όπου εκ του νόμου προστατεύεται το απόρρητο.
Κατοχυρώνονται θεσμικές καινοτομίες που αφορούν κοινωνικές αρχές προστασίας προσωπικών δεδομένων, ιδιωτικότητας. Καθιερώνεται η αναγκαία συγκατάθεση του υποκειμένου που συναλλάσσεται, η προϋπόθεση της νόμιμης επεξεργασίας προσωπικών δεδομένων, όπως είναι και το δικαίωμα της ελεύθερης ανάκλησής της, ενώ για πληρέστερη προστασία των ειδικότερων λεπτομερειών απαιτείται πράξη της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.
Με την παρούσα ρύθμιση καθιερώνεται ως δικαίωμα του πολίτη η επικοινωνία σαν συναλλαγή με τους φορείς του δημοσίου και του φορέα του δημοσίου τομέα, των νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου, με χρήση νέων τεχνολογιών επικοινωνίας, προκειμένου με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή και από το σπίτι του ο καθένας να χρησιμοποιεί τις προσφερόμενες υπηρεσίες, να λαμβάνει, να δίνει πληροφορίες, να έχει πρόσβαση στα δημόσια έγγραφα, να καταθέτει αιτήσεις, δηλώσεις, δικαιολογητικά, να λαμβάνει διοικητικά ή άλλα έγγραφα που απευθύνουν στον πολίτη φορείς του δημοσίου.
Καθιερώνεται η δυνατότητα έκδοσης διοικητικών πράξεων, όπως και η σύνταξη, τήρηση διοίκησης, διαβίβαση, κοινοποίηση, ανακοίνωση εγγράφων κάθε είδους μεταξύ των φορέων του δημοσίου ή μεταξύ αυτών και των φυσικών προσώπων ή νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου με χρήση των άνω μεθόδων. Αφετέρου, ορίζεται κατά προσθήκη και βελτίωση στην αποδεικτική δύναμη των δημοσίων εγγράφων, όπως προβλέπεται και προσδιορίζεται από το άρθρο 438 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας και εξισούται πλέον για την αποδεικτική δύναμη του δημοσίου εγγράφου το ηλεκτρονικό πιστοποιητικό, το οποίο χορηγεί ο οικείος φορέας του δημοσίου που φέρει προηγμένη υπογραφή του εξουσιοδοτημένου οργάνου και υποχρεωτικά ασφαλή χρονοσήμανση.
Είναι γεγονός ότι με την εν λόγω ηλεκτρονική ένδειξη τηρούνται ηλεκτρονικά αρχεία των διακινουμένων εγγράφων, ορίζονται οι διαδικασίες και βεβαίως, υπάρχουν τεχνικές που προβλέπει ο ν. 3731/2008, σχετικά με το πλαίσιο υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
Είναι γεγονός ότι το σύστημα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης επεκτείνεται και σε είσπραξη φόρων, δασμών, τελών, παραβόλων, ενώ σοβαρή καινοτομία είναι η επέκταση της άνω ηλεκτρονικής διεκπεραίωσης σε ειδικές ρυθμίσεις υποβολής αιτήσεων, δηλώσεων, βεβαιώσεων ή νομιμοποιητικών εγγράφων και δικαιολογητικών σε δημόσιους διαγωνισμούς.
Επίσης, στη συγκεκριμένη νομοθετική ρύθμιση προβλέπεται η αύξηση των ωρών εργασίας του δημοσίου τομέα σε σαράντα ώρες κατά εξίσωσή τους με τον ιδιωτικό τομέα, ρυθμίζονται θέματα του ΟΤΑ θεσμικά, οικονομικά και θέματα προσωπικού και δημοσίων διαγωνισμών.
Κυρία Υπουργέ, εν προκειμένω, πιστεύω ότι θα πρέπει να ρυθμιστεί η υποχρεωτική μετάταξη -και το σημειώνω αυτό, ώστε να ληφθεί υπόψη σας- υπαλλήλων των Τεχνικών Υπηρεσιών των πρώην ΤΥΔΚ, ώστε να υπάρχουν θέσεις και σε δήμους όπου δεν υπάρχουν Τεχνικές Υπηρεσίες. Γι’ αυτό και προτείνω νομοτεχνική βελτίωση του άρθρου 45 παράγραφος 9 του νομοσχεδίου προς αυτή την κατεύθυνση. Παραδείγματος χάρη, στο Δήμο Λεβαδέων έχουν μεταχθεί αρκετοί υπάλληλοι των Τεχνικών Υπηρεσιών των Δήμων και Κοινοτήτων, πλην όμως δεν υπάρχει Τεχνική Υπηρεσία ούτε στο Δήμο Αλιάρτου ούτε στο Δήμο Διστόμου.
Πιστεύω ότι, όπως έγινε η ρύθμιση και για τις νησιωτικές περιοχές, θα πρέπει να περιληφθεί διάταξη και για τις περιοχές αυτές, τουλάχιστον εκεί όπου δεν υπάρχουν υπάλληλοι των Τεχνικών Υπηρεσιών.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τελειώνοντας θέλω να υπενθυμίσω ότι η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και του Γιώργου Παπανδρέου πιστεύει στην εξελιγμένη τεχνολογία που τίθεται στην εξυπηρέτηση του πολίτη. Γι’ αυτό και το Υπουργείο Εσωτερικών και Αποκέντρωσης ονομάζεται και Υπουργείο Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης. Σήμερα κάνει πράξη και υλοποιεί την προεκλογική του δέσμευση, διότι πιστεύει σε μια δημόσια διοίκηση αντιγραφειοκρατική, λειτουργική, αναπτυξιακή, που να απαντά με διαφάνεια στα όλο και περισσότερο διευρυμένα κοινωνικά αιτήματα, με σκοπό να στελεχωθεί και να επανιδρυθεί η σχέση εμπιστοσύνης του πολίτη προς το κράτος. Αυτούς τους στόχους πιστεύω ότι εξυπηρετεί η σημερινή νομοθετική πρωτοβουλία, γι’ αυτό και σας καλώ να την υπερψηφίσετε.
Θεσπίζεται και στη χώρα μας, λοιπόν, ένας νέος κύκλος τεχνολογιών, σύγχρονων εφαρμογών για την ακόμη δικαιότερη πρόσβαση των πολιτών στη δημόσια διοίκηση, που πλέον γίνεται πιο ευέλικτη, πιο ευκίνητη, πιο εξυπηρετική. Είναι μια διοίκηση απαλλαγμένη από κομματισμούς και άλλες διακρίσεις, όπως, επίσης, υπάρχουν και άλλες οργανωμένες λειτουργίες που εγκαθιδρύουν την αυθεντικότητα των δημοσίων εγγράφων, εξαλείφουν τις ανισότητες, αυξάνουν την κοινωνική ασφάλεια και σιγουριά και εμπεδώνουν την εμπιστοσύνη του πολίτη και τη διαφάνεια.
Η σημερινή νομοθετική πρωτοβουλία μειώνει την αυτοπρόσωπη παρουσία του πολίτη στη δημόσια υπηρεσία για τη διεκπεραίωση υποθέσεών του, γεγονός που συμβάλλει στην εξάλειψη των φαινομένων παράνομης συναλλαγής, διαπλοκής, διαφθοράς, ενώ παράλληλα μειώνονται οι διοικητικές επιβαρύνσεις για τους χρήστες, μειώνεται ο αναγκαίος χρόνος συναλλαγής, εξοικονομούνται πόροι για τη δημόσια διοίκηση, εξυπηρετούνται οι ανάγκες των πολιτών με ποιότητα, ταχύτητα και αποτελεσματικότητα, με εγγυήσεις και ασφάλεια δικαίου.
Το παρόν θεσμικό πλαίσιο αναδεικνύει τη χρήση των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών, με το οποίο καλύπτεται ένα ευρύ, τεχνολογικά ουδέτερο φάσμα υπηρεσιών εφαρμογής, υπηρεσιών εξοπλισμού, με ενιαία ορολογία, με τη χρήση της τηλεφωνίας, τηλεομοιοτυπίας, του διαδικτύου, ηλεκτρονικών υπολογιστών και δικτύων, στην ομοιογένεια, στην παροχή δημοσίων υπηρεσιών. Διευρύνεται η παροχή υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης για ηλεκτρονική επικοινωνία και συναλλαγή τόσο μεταξύ των ίδιων των φορέων, όσο και μεταξύ αυτών και των Φυσικών Προσώπων ή Νομικών Προσώπων Ιδιωτικού Δικαίου, ενώ συμπεριλαμβάνεται η πρόσβαση των Φυσικών ή Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου σε δημόσια ηλεκτρονικά έγγραφα, ακόμη και αν η εκδοθείσα ηλεκτρονική πράξη ή επικοινωνία ή συναλλαγή δεν έγινε εξ ολοκλήρου και εξ αρχής με ηλεκτρονικό τρόπο.
Λαμβάνεται ειδική μέριμνα για την ασφάλεια των πληροφορικών συστημάτων, την ασφάλεια των δεδομένων, των ίδιων των ηλεκτρονικών εγγράφων, με ρητή υποχρέωση των φορέων του δημοσίου τομέα να υποστηρίζουν και να ενθαρρύνουν την πρόσβαση στην πληροφορία του δημόσιου τομέα και τη χρήση αυτής με τήρηση θεμελιωδών αρχών της νομιμότητας, της χρηστής διοίκησης, της διαφάνειας, της ισότητας για όλα τα φυσικά πρόσωπα κατά τις ιδιαίτερες ανάγκες πρόσβασης, όπως σε άτομα με αναπηρίες.
Σε κάθε δημόσιο φορέα δημιουργείται και διατηρείται διαδικτυακός τόπος και σε όσους φορείς δεν δύναται να ανταποκριθούν, προβλέπεται απλή φιλοξενία σχετικής ιστοσελίδας σε διαδικτυακό τόπο προϊσταμένης ή εποπτεύουσας αρχής. Σύμφωνα με την ιδιαιτερότητα εκάστου φορέα, παρέχεται η εξειδικευμένη αρμοδιότητα να προσδιορίζει τόπους, εργαλεία τήρησης του δικτυακού τόπου, ενώ υπάρχουν ρυθμίσεις και διασφαλίσεις για την εφαρμογή του παρόντος νόμου σε φορείς παιδείας, διαφύλαξης κρατικού απορρήτου ή όπου εκ του νόμου προστατεύεται το απόρρητο.
Κατοχυρώνονται θεσμικές καινοτομίες που αφορούν κοινωνικές αρχές προστασίας προσωπικών δεδομένων, ιδιωτικότητας. Καθιερώνεται η αναγκαία συγκατάθεση του υποκειμένου που συναλλάσσεται, η προϋπόθεση της νόμιμης επεξεργασίας προσωπικών δεδομένων, όπως είναι και το δικαίωμα της ελεύθερης ανάκλησής της, ενώ για πληρέστερη προστασία των ειδικότερων λεπτομερειών απαιτείται πράξη της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.
Με την παρούσα ρύθμιση καθιερώνεται ως δικαίωμα του πολίτη η επικοινωνία σαν συναλλαγή με τους φορείς του δημοσίου και του φορέα του δημοσίου τομέα, των νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου, με χρήση νέων τεχνολογιών επικοινωνίας, προκειμένου με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή και από το σπίτι του ο καθένας να χρησιμοποιεί τις προσφερόμενες υπηρεσίες, να λαμβάνει, να δίνει πληροφορίες, να έχει πρόσβαση στα δημόσια έγγραφα, να καταθέτει αιτήσεις, δηλώσεις, δικαιολογητικά, να λαμβάνει διοικητικά ή άλλα έγγραφα που απευθύνουν στον πολίτη φορείς του δημοσίου.
Καθιερώνεται η δυνατότητα έκδοσης διοικητικών πράξεων, όπως και η σύνταξη, τήρηση διοίκησης, διαβίβαση, κοινοποίηση, ανακοίνωση εγγράφων κάθε είδους μεταξύ των φορέων του δημοσίου ή μεταξύ αυτών και των φυσικών προσώπων ή νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου με χρήση των άνω μεθόδων. Αφετέρου, ορίζεται κατά προσθήκη και βελτίωση στην αποδεικτική δύναμη των δημοσίων εγγράφων, όπως προβλέπεται και προσδιορίζεται από το άρθρο 438 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας και εξισούται πλέον για την αποδεικτική δύναμη του δημοσίου εγγράφου το ηλεκτρονικό πιστοποιητικό, το οποίο χορηγεί ο οικείος φορέας του δημοσίου που φέρει προηγμένη υπογραφή του εξουσιοδοτημένου οργάνου και υποχρεωτικά ασφαλή χρονοσήμανση.
Είναι γεγονός ότι με την εν λόγω ηλεκτρονική ένδειξη τηρούνται ηλεκτρονικά αρχεία των διακινουμένων εγγράφων, ορίζονται οι διαδικασίες και βεβαίως, υπάρχουν τεχνικές που προβλέπει ο ν. 3731/2008, σχετικά με το πλαίσιο υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
Είναι γεγονός ότι το σύστημα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης επεκτείνεται και σε είσπραξη φόρων, δασμών, τελών, παραβόλων, ενώ σοβαρή καινοτομία είναι η επέκταση της άνω ηλεκτρονικής διεκπεραίωσης σε ειδικές ρυθμίσεις υποβολής αιτήσεων, δηλώσεων, βεβαιώσεων ή νομιμοποιητικών εγγράφων και δικαιολογητικών σε δημόσιους διαγωνισμούς.
Επίσης, στη συγκεκριμένη νομοθετική ρύθμιση προβλέπεται η αύξηση των ωρών εργασίας του δημοσίου τομέα σε σαράντα ώρες κατά εξίσωσή τους με τον ιδιωτικό τομέα, ρυθμίζονται θέματα του ΟΤΑ θεσμικά, οικονομικά και θέματα προσωπικού και δημοσίων διαγωνισμών.
Κυρία Υπουργέ, εν προκειμένω, πιστεύω ότι θα πρέπει να ρυθμιστεί η υποχρεωτική μετάταξη -και το σημειώνω αυτό, ώστε να ληφθεί υπόψη σας- υπαλλήλων των Τεχνικών Υπηρεσιών των πρώην ΤΥΔΚ, ώστε να υπάρχουν θέσεις και σε δήμους όπου δεν υπάρχουν Τεχνικές Υπηρεσίες. Γι’ αυτό και προτείνω νομοτεχνική βελτίωση του άρθρου 45 παράγραφος 9 του νομοσχεδίου προς αυτή την κατεύθυνση. Παραδείγματος χάρη, στο Δήμο Λεβαδέων έχουν μεταχθεί αρκετοί υπάλληλοι των Τεχνικών Υπηρεσιών των Δήμων και Κοινοτήτων, πλην όμως δεν υπάρχει Τεχνική Υπηρεσία ούτε στο Δήμο Αλιάρτου ούτε στο Δήμο Διστόμου.
Πιστεύω ότι, όπως έγινε η ρύθμιση και για τις νησιωτικές περιοχές, θα πρέπει να περιληφθεί διάταξη και για τις περιοχές αυτές, τουλάχιστον εκεί όπου δεν υπάρχουν υπάλληλοι των Τεχνικών Υπηρεσιών.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τελειώνοντας θέλω να υπενθυμίσω ότι η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και του Γιώργου Παπανδρέου πιστεύει στην εξελιγμένη τεχνολογία που τίθεται στην εξυπηρέτηση του πολίτη. Γι’ αυτό και το Υπουργείο Εσωτερικών και Αποκέντρωσης ονομάζεται και Υπουργείο Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης. Σήμερα κάνει πράξη και υλοποιεί την προεκλογική του δέσμευση, διότι πιστεύει σε μια δημόσια διοίκηση αντιγραφειοκρατική, λειτουργική, αναπτυξιακή, που να απαντά με διαφάνεια στα όλο και περισσότερο διευρυμένα κοινωνικά αιτήματα, με σκοπό να στελεχωθεί και να επανιδρυθεί η σχέση εμπιστοσύνης του πολίτη προς το κράτος. Αυτούς τους στόχους πιστεύω ότι εξυπηρετεί η σημερινή νομοθετική πρωτοβουλία, γι’ αυτό και σας καλώ να την υπερψηφίσετε.