Τετάρτη 6 Απριλίου 2011

Η αστοχία στο ‘’Μόρνο’’: Ευθύνες, Μέτρα και Ώρα για Ουσιαστική Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση

Μετά την ανεπάρκειά του, επόμενος ήταν ο ταμιευτήρας του Εύηνου Αιτωλοακαρνανίας και με αυτή τη λογική θα καταλήξουμε στον Αχελώο.... Στα (Δ.Κ.Ω) ανήκουν οι αγωγοί φυσικού αερίου, ύδρευσης, αποχέτευσης, περιλαμβανομένων και των σταθμών καθαρισμού, άντλησης και αποθήκευσης, οι αγωγοί μεταφοράς πετρελαίου, τα δίκτυα πυρόσβεσης, τηλεπικοινωνιών, ηλεκτρικής ενέργειας και των κτιριακών τους εγκαταστάσεων όπως και των μονάδων παραγωγής της ηλεκτρικής ενέργειας, όλα τα δίκτυα μεταφορών, λιμανιών και αεροδρομίων, όλα τα κτίρια στρατηγικής σημασίας για την διαχείριση της σεισμικής κρίσης, καθώς θα έλεγα και τα νοσοκομεία.
Σήμερα λόγω πολύπλοκης δομής και μεγάλης έκτασης των, ο προσωπικός έλεγχος με τον οπτικό εντοπισμό των βλαβών είναι παρωχημένος έως επικουρικός γιατί υπάρχει το Γεωγραφικό Σύστημα Πληροφοριών (G.I.S -ελληνιστί Γ.Σ.Π ), η τηλεπισκόπηση και η δυνατότητα ερμηνευτικής αξιοποίησης των κατάλληλων γεωπληροφοριών. Αν αυτό είναι γενική κατεύθυνση πόσο μάλλον στον Ελλαδικό χώρο με τη σημαντική απόκλιση των εδαφικών συνθηκών και τη χωρική μεταβλητότητα. Πέρα όμως αυτού η Ελλάδα είναι η περισσότερο σεισμογενής χώρα της Ευρώπης και ως εκ τούτου η εδαφική απόκριση είναι κεφαλαιώδους σημασίας στην μελέτη της σεισμικής τρωτότητας των και την διαχείριση της σεισμικής των διακινδύνευσης. Κατά μήκος του δικτύου του υδαταγωγού Ευήνου-Μόρνου-Αθηνών ευθύνης ΕΥΔΑΠ, είχαν προ πολλού εντοπισθεί αστοχίες από κινήσεις πρανών, ενώ προβλήματα είχαν παρατηρηθεί επίσης στις λεκάνες φραγμάτων και ιδιαιτέρως της λεκάνης κατάκλισης του φράγματος του Αγίου Δημητρίου-Ευήνου χωρίς να ξεχνάμε και τη σεισμική προϊστορία.
Προτεραιότητα συνεπώς η ανάπτυξη ενός συστήματος ΓΣΠ με δυνατότητα παρακολούθησης /παλινδρόμησης και τροφοδότησης του σε κατάλληλες χωρικές κλίμακες μετά από χρήση και επεξεργασία κατάλληλων γεωπληροφοριών και εφαρμογή εξιδανικευμένων τεχνικών. (παραπομπή: Εκτίμηση Επικινδυνότητας Κινήσεων Πρανών σε Περιβάλλον WEB GIS-Τηλεπισκόπησης από Μαριάνθη Στεφούλη & Εμ. Αποστολίδη ΙΓΜΕ).
Αντί ύστερα από αυτά να υπάρξει κάποια παραίτηση , η ΕΥΔΑΠ δικαιολόγησε την αστοχία ως «τυχαία φυσική καταστροφή». Τώρα ασυζητητί επείγει η αποκατάσταση των ζημιών και οι αποζημιώσεις των πληγέντων κατοίκων της περιοχής.
Ακολούθως πρέπει να δρομολογηθεί η παρέμβαση της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης σε τρία σκέλη: 1ο την αναζήτηση ευθυνών αφού το μεγαλύτερο τμήμα του αγωγού διασχίζει τα διοικητικά της όρια . 2ο ως εγγύτερη στο δίκτυο μικρή κυβέρνηση κατά τον πρωθυπουργό οφείλει άμεσα να διεκδικήσει συμμετοχικό ρόλο στις αποφάσεις . 3ο Να οργανώσει συνέδριο για την ‘’ασφάλεια των(Δ.Κ.Ω) , υποδομών και εγκαταστάσεων μέσα στα διοικητικά της όρια ’’.
Προσωπικά εκτιμώ ότι πρέπει:
• Να ζητήσει τη θεσμοθέτηση συντονιστικού ‘’Διαδικτυακού Κ.Ω.’’ οργάνου για την αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών, γιατί η εκτίμηση της σεισμικής διακινδύνευσης των ανωτέρω είναι περίπλοκη και σύνθετη διαδικασία, που απαιτεί διεπιστημονική προσέγγιση και πλήθος εξειδικευμένων μελετών.
• Να ζητήσει τη σύνταξη μελετών τρωτότητας των ανωτέρω σύμφωνα με τα νέα τεχνικά επιστημονικά δεδομένα (Ευρωκώδικες)
• Να διοργανώσει κοινές ασκήσεις έκτακτης ανάγκης από κοινού με τους εμπλεκόμενους φορείς.
• Να προκαλέσει την έκδοση προδιαγραφών και οδηγιών για τον αντισεισμικό σχεδιασμό λαμβάνοντας υπόψη τους υπάρχοντες σχετικούς .
Τα Ελληνικά Πολυτεχνεία έχουν αναπτύξει σημαντικό ερευνητικό και επιστημονικό έργο διεθνώς αναγνωρισμένο ( π.χ Καθ. Κυριαζής Πιτιλάκης : 3o Πανελλήνιο Συνέδριο Αντισεισμικής Μηχανικής & Τεχνικής Σεισμολογίας 5–7 Νοεμβρίου,2008 κ.α ).
Η Πολιτεία όμως αντί να το συνδράμει , να το χρηματοδοτήσει και να το αξιοποιήσει ,απαξιώνει τον τεχνικό κόσμο και διώχνει στο εξωτερικό ο, τι καλλίτερο διαθέτει σε ‘’φαιά ουσία’’