Πέμπτη 6 Μαΐου 2010

Ομιλία Ά. Αγάτσα για το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας για την αναβάθμιση της Παιδείας


Κύριε πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Συζητούμε ένα νομοσχέδιο που αποτελείται από έξι κεφάλαια. Τα τρία πρώτα έχουν σχέση με την αναβάθμιση των προσόντων και το ρόλο του εκπαιδευτικού της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Ο Γιώργος Παπανδρέου γνωρίζει πολύ καλά πως στους σημερινούς δύσκολους καιρούς, για να σηκώσουμε κεφάλι ως χώρα, πρέπει να επενδύσουμε στη γνώση και πως η παιδεία είναι ο καταλύτης για την ανάπτυξη της χώρας μας. Ο εκπαιδευτικός θέλουμε να είναι ο πρωταγωνιστής στο σχολείο, στην κοινωνία, παντού.
Το ίδιο είδαμε να συμβαίνει και στη Φινλανδία, όπου είχα την τιμή να συμμετέχω ως μέλος της διακομματικής Επιτροπής της Βουλής, λέγοντας ότι «η Φινλανδία έχει ένα από τα καλύτερα συστήματα εκπαίδευσης στον κόσμο».
Μ’ αυτό το νομοσχέδιο το εκπαιδευτικό έργο αξιολογείται, μεταξύ εκπαιδευτικού και τάξης δημιουργούνται συνθήκες σταθερής σχέσης, οι ικανοί και οι άξιοι αξιοποιούνται για τη στελέχωση της εκπαίδευσης, ενώ ο εξορθολογισμός στη διαχείριση του ανθρωπίνου δυναμικού είναι καθημερινή πρακτική.
Θέλουμε άριστους εκπαιδευτικούς, καλούς δασκάλους που:
- να γνωρίζουν πολύ καλά το αντικείμενο της επιστήμης τους
- να διαθέτουν περισσότερες γνώσεις από τους μαθητές τους
- να έχουν την παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια για να μπορούν να σταθούν στην τάξη
- να μπορούν να διαχειριστούν τη λειτουργία της σχολικής μονάδας.
Κύριε πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Είμαι βέβαιη, πως μέσα από το διάλογο που αναπτύσσεται σ’ αυτή την αίθουσα, οι τελικές διατυπώσεις των άρθρων θα βελτιωθούν όπου επισημανθούν αδυναμίες. Η υπουργός επιθυμεί ένα σύγχρονο νομοθέτημα που θα δώσει ώθηση στην Παιδεία μας και θ’ ακούσει τις παρατηρήσεις, όπως συνέβη και στην αρμόδια Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, όπου συμμετέχω μαζί με άλλους εκλεκτούς συναδέλφους.
Κύριε πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Στο 4ο κεφάλαιο του Νομοσχεδίου έχουμε όλες εκείνες τις βελτιωτικές παρεμβάσεις για την καλύτερη λειτουργία των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της πατρίδας μας.
Αμέσως μετά τις αλλαγές που θα γίνουν στην Α/θμια και Β/θμια Εκπαίδευση, η κυβέρνηση θα προχωρήσει και στη ριζική αναδιάρθρωση του πλαισίου λειτουργίας της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Έτσι, χωρίς να θίγεται ο συνολικός σχεδιασμός που επίκειται στα ΑΕΙ, έχουμε ρύθμιση αδυναμιών που χρήζουν άμεση αντιμετώπιση, όπως, για παράδειγμα:
- η έγκαιρη διανομή συγγραμμάτων στους φοιτητές
- η βελτίωση της αποδοτικότητας των πόρων και η μείωση του κόστους λειτουργίας των ΑΕΙ
- η κατάργηση της βάσης του 10
Κύριε πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Στα τελευταία δύο κεφάλαια του Νομοσχεδίου, το 5ο και το 6ο, αντιμετωπίζονται και ρυθμίζονται 3 τομείς που έχουν άμεση σχέση με το Εκπαιδευτικό μας σύστημα:
Α. Τα θέματα της εκκλησιαστικής εκπαίδευσης και της εκκλησίας της Ελλάδος, της εκκλησίας της Κρήτης και των Μητροπόλεων Δωδεκανήσου
Β. Τα θέματα των “Κολλεγίων”, που μετονομάζονται σε Κέντρα Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης
Γ. Θέματα της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας
Κύριε πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Και στον ευαίσθητο χώρο της Παιδείας, μετά από σχεδόν 6 χρόνια διακυβέρνησης από τη Νέα Δημοκρατία, παραλάβαμε μια Παιδεία δυστυχώς σε πάρα πολύ κακή κατάσταση.
Οι 21 νομοθετικές της πρωτοβουλίες της Νέας Δημοκρατίας, στα 6 χρόνια διακυβέρνησης, ήταν τροποποιήσεις ή καταργήσεις μεμονωμένων διατάξεων των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ. Πρόχειρες, αντιφατικές, αποσπασματικές, μη επιστημονικά επεξεργασμένες και επιπόλαιες ρυθμίσεις.
Ο Γιώργος Παπανδρέου και η κυβέρνησή του, μόλις εφτά μήνες από τις εκλογές, καταθέτουμε σήμερα ένα πλήρες πολυνομοσχέδιο, ενταγμένο σε μια ολοκληρωμένη εκπαιδευτική πολιτική.
Κύριε πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Αυτό το πολυνομοσχέδιο θα προσδώσει περιεχόμενο στην Εκπαίδευση και το «Νέο Σχολείο» θ’ αποτελέσει το μοχλό της προόδου.
Ένα «ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ» που θα διδάσκει:
ΓΝΩΣΗ, ΣΚΕΨΗ, ΛΟΓΟ, ΤΕΧΝΗ.
Ένα «ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ» που θα είναι το σπλάχνο της Εκπαίδευσης, η μήτρα για τον Ελεύθερο Άνθρωπο, τον Ελεύθερο Δάσκαλο, τον υπεύθυνο Άνθρωπο και Δάσκαλο».